ADN kiest voor papier

In Spanje is iets interessants aan de hand. Eén van de gratis kranten daar, ADN, gaat zijn webpagina sluiten en de veertig journalisten die er werkten de deur wijzen. ADN had volgens officiele cijfers zo’n 1,3 miljoen unieke bezoekers per maand. Opvallend is dat Grupo Planeta (waartoe ADN behoort) niet de gratis krant wegbezuinigt of de kaasschaaf in het personeelsbestand zet, maar de website uit de lucht haalt en zich dus meer gaat toeleggen op papier. Grupo Planeta is een wereldwijd krantenconcern dat bijvoorbeeld ook eigenaar is van Colombia’s grootste krant El Tiempo.

Volgens Adriaan Alsema, hoofdredacteur van de nieuwssite Colombia Reports, is er op spaanstalige mediablogs vooral smalend gereageerd op de keuze om juist de website te sluiten. Daarbij wordt door de vakbroeders onder meer ingezoemd op de discrepantie tussen het “dure papier” en een relatief goedkoop te maken website. Blijkbaar woog dat laatste voor ADN niet meer op tegen de te geringe opbrengsten. Anders gezegd: voor ADN is het papier nog altijd lucratiever.

De Spaanse krantencrisis heerst al wat langer dan de Nederlandse. Dat heeft onder meer te maken met de algemene economische omstandigheden; zo stortte de huizenmarkt in Spanje ook al ruim een jaar eerder in dan in Nederland.

De Nederlandse gratis krant DAG koos drie maanden geleden voor een tegenovergestelde koers: de krant werd gestopt en de website bleef bestaan. De overige Nederlandse gratis kranten hebben allemaal een actieve website. Die van De Pers doet het qua bezoek relatief het beste, Metro het minst goed. Sp!ts heeft de redactie van de site site sinds begin vorig jaar gedeeltelijk uitbesteed. De makers van Geenstijldochter Nieuwnieuws hebben zich erover ontfermd, waardoor de inhoud van de site nadrukkelijk is gaan afwijken van die van de krant, in de hoop zo beter aan te sluiten bij de behoeften van een specifiek internetpubliek. De site trekt ruim 1,2 miljoen unieke bezoekers per maand.