Een gedrukt weblog: huh?

Hoe makkelijk is het om The Printed Blog, een initiatief van dit bedrijf, als een doodgeboren kindje te typeren. Het lijkt namelijk nergens op: rare inhoudelijke mengelmoes, totaal geen opmaak, geen urgentie en daar bovenop komt nog dat niemand een A3-printer thuis heeft staan. Dat gaat nooit wat worden.

En inderdaad, de kans is klein dat The Printed Blog heel snel de kloof tussen dode bomen en online-activiteit gaat overbruggen. Toch is de poging om de webwereld een papieren variant te geven niet zo heel gek. De gedachte erachter (hoe krijgen we het beste van twee werelden) is namelijk de moeite meer dan ward. En als dit niet het definitieve antwoord is, oké, maar het kan altijd helpen in het aanscherpen van de geesten van de mensen die de oplossing uiteindelijk wel vinden.

The Printed Blog is an independent media outlet that aggregates user-generated content from the Internet and publishes it twice daily via print. The result is a revolutionary newspaper that reads and functions like a web feed – yet can still be enjoyed on the train or spread across the breakfast table, for an uninterrupted, pleasurably tactile experience.” Zo vatten de initiatiefnemers hun project zelf samen. De selectie die ze tweemaal per dag beschikbaar willen stellen, wordt gebaseerd op de stem van online-webloglezers en de plek waar ze wonen.  Het resultaat, als het aan hun ligt:  “Instead of one paper serving hundreds of thousands of people, as is often the case, The Printed Blog publishes hundreds or even thousands of highly-localized editions based on what a community declares is important to them.

Verspreiding moet  gaan gebeuren via uitdeelplekken in buurten die het beste aansluiten bij de specifieke inhoud. Hyperlokaal dus.

Helaas, tussen droom en daad…, de rest kennen we. Op deze manier heeft The Printed Blog nog steeds te maken met de gigantische kostenstructuur die de dode bomenindustrie kenmerkt. Weliswaar wordt een deel van de productiekosten (redactie) weggesneden, maar daar staat een veel fijnmaziger distributienetwerk tegenover en de plicht om door te editioneren tot je erbij neervalt. Voor een deel zou die lokale selectie via tags en andere zoekwoorden door bots gedaan kunnen worden, maar helemaal zonder menselijke handjes zal dat voorlopig niet lukken. Om nog maar te zwijgen van de noodzakelijke lezersgroep, die extra zou willen omlopen voor hetgeen ze ook al online kunnen lezen. En van een gewillige groep adverteerders, aan wie het echte geld verdiend kan worden. Kortom: een uiterst twijfelachtig businessmodel.

Desondanks: een nuttig experiment, maar niet omdat het idee staat als een huis. Nee, The Printed Blog is een aardige oprisping omdat het mogelijk inventievere geesten op een echt bruikbare invalshoek kan brengen.