Plan voor een Nederlandse Huffington Post

Een van de weinige geslaagde online-kranten (lees: een medium dat niet op papier verschijnt maar wel veel kenmerken vertoont van een klassieke krant) is de Huffington Post. Voor Grimbert (Burt) Rost van Tonningen is het het voorbeeld voor een Nederlandse variant: PlusPost.

Rost van Tonningen wil dinsdag beginnen met zijn onlinekrant. En hij is ambitieus: “We zijn bezig met vijf partners contracten te sluiten om onze bestanden aan elkaar te koppelen. We mikken op minstens 150.000 lezers per maand in maart, bij onze doelgroep van sociaal- liberalen en ondernemers”, zo laat hij de lezers van zijn oude weblog weten.

De columnist wil dat gaan doen met een redactie van 5 mensen en circa 30 columnisten/vrijwilligers “uit alle hoeken van de maatschappij”. Rost van Tonningen gebruikt zijn platform als een podium “voor ondernemerschap, de vrije markt mits met faire en bewaakbare spelregels en niet erg gecharmeerd van het doorgeschoten polderklimaat in Den Haag.” Hij richt zich op de beter opgeleiden.

The Huffington Post werd opgericht in mei 2005 en groeide in een paar jaar tijd uit tot een journalistiek medium dat volop kon concurreren met de klassieke kranten in de Verenigde Staten. Dankzij een businessmodel dat gebaseerd is op zowel advertentie-inkomsten als forse donaties, kan de HuffPost in tegenstelling tot de meeste andere weblogs ook energie steken in onderzoeksjournalistiek.

The Huffington Post heeft inmiddels ook een twitterfeed met ruim 4000 volgers. Er werken 43 mensen. De Huffington Post is voor Amerikaanse maatstaven “liberal“, de PlusPost in Nederland lijkt op het speelveld rechts van het midden te gaan mikken.