Nieuwe weekkrant omzeilt nee/nee-sticker

Het is niet alleen kommer en kwel in krantenland. Naast berichten over sneuvelende of bijna-sneuvelende titels, is er af en toe ook ruimte voor een nieuw initiatief.

Ook De Week van ‘s Hertogenbosch heeft alle vertrouwen in een papieren toekomst van gratis kranten. Het geesteskind van oud Den Haag Vandaag-journalist Jan Janssens moet eind deze maand voor het eerst beschikbaar zijn in Den Bosch en Rosmalen. Zijn drijfveer: “Ik erger me al jaren aan de kwaliteit van de huis-aan-huisbladen die ik in de bus krijg.”

De Week Van ‘s-Hertogenbosch zal zelf niet in de bus vallen van de Bossche gezinnen. Daarvoor zijn er volgens Janssens te veel nee/nee-stickers en te veel mensen die alles wat binnenkomt ongelezen bij het oud papier gooien. Nee, wie op de hoogte wil blijven van de berichten van de redactie, zal de krant zelf moeten oppikken. Bij de bakker, de kapper of het buurthuis. Volgens de initiatiefnemers is dat niet alleen goedkoper, maar ook handiger. “Het klinkt misschien gedurfd, maar dat is het niet.” Ze wijzen daarbij op de distributiemodellen van Sp!ts, Metro en De Pers, maar ook op die van enkele andere weekkranten. Bovendien haal je zo een grotere leeskwaliteit  binnen, is de verwachting: “Iemand die onze krant meeneemt, doet dat niet om ‘m thuis bij het oud papier te leggen.”

Over de haalbaarheid maakt Janssens zich weinig zorgen, juist in deze tijd. Hij wil daarbij zelfs de concurrentie met het Brabants Dagblad aan. “De abonneebestanden van de betaalde kranten kalven af. Steeds meer mensen willen niet meer betalen voor nieuws. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat mensen niet meer geïnformeerd willen worden. Juist over datgene wat in hun eigen omgeving speelt, willen mensen goed op de hoogte zijn. En dat lukt echt niet met de bestaande huis-aan-huiskranten. Het kan anders en wij gaan dat bewijzen.”

Om dat echt te kunnen vaststellen moeten we wachten tot 26 maart, de dag dat het eerste nummer verschijnt. Als we op de plannen mogen afgaan, zal deze weekkrant in 6 edities van elk 10.000 exemplaren verspreid worden. Het blad is nieuwsgestuurd en Janssens verwacht dat de adverteerders juist om die reden zullen toehappen. “De beste acquisiteur is een redacteur”, zegt hij. “Adverteerders zijn niet dom. Die willen met hun advertentie in een goed blad staan waar ze opvallen en niet opgaan in een onoverzichtelijke brei aan reclameboodschappen en doorzichtige advertorials.”

Inhoudelijk wil de redactie (die naast Janssens bestaat uit eindredacteur Willard Bekkers en een zo’n vijftien medewerkers) niet alleen aandacht besteden aan al het plaatselijke nieuws, maar ook aan thema’s als onderwijs, cultuur, media, sport en auto’s. Voorbeelden heeft Janssens gevonden in de Oud-Rotterdammer en WereldRegio (Schouwen-Duiveland).