Over Media in een Staat van Overgang

HD-krant voor Chronicle

Posted on | July 8, 2009 | Comments

Dapper of dom, we zullen het snel weten. In een tijd dat de San Francisco Chronicle vooral in het nieuws is vanwege zijn financiële problemen, maakt de krant bekend over te zijn gestapt op een nieuwe drukfabriek. Vol trots meldt uitgever Frank J. Vega in zijn eigen krant: “It’s going to give us a lot more vibrancy and flexibility in what we do. We’re calling it high-definition newspaper. It’s going to be much more visually pleasing.”

De Chronicle is onderdeel van Hearst, dat nota bene in februari bekend maakte dat de krant in serieuze financiële problemen zit. Als gevolg daarvan werden per direct grote besparingen aangekondigd, inclusief een forse personeelsreductie. Natuurlijk dateert het besluit om de nieuwe persen te gaan bouwen van ruim vóór die problemen, maar het is desondanks op zijn minst dapper te noemen dat de Chronicle deze ogenschijnlijk tegendraadse stap überhaupt gezet heeft.

De nieuwe drukfabriek – evenals de mogelijkheden ervan – heeft veel weg van de hypermoderne persen van De Persgroep in het Belgische Lokeren. Vorig jaar geopend, toen nog onder een veel beter gesternte dan nu voor de Chronicle het geval is, is dit “Eco Print Center” de trots van uitgever Christian van Thillo. Het levert Lokeren nog steeds behoorlijk wat internationale aandacht op.

Ongetwijfeld is ook Vega zijn licht gaan opsteken bij Van Thillo. En hij kan niet anders dan onder de indruk zijn geweest van de juichverhalen van de succesvolle Belg. Groter leescomfort, hogere druksnelheden en mede daardoor meer mogelijkheden tot editionering, geen vieze vingers meer door de waterloze inkt, scherpere letters en hogere fotokwaliteit, het zijn allemaal voordelen waar Van Thillo menig collega mee aan het watertanden heeft gekregen. Om van de milieuwinst nog maar te zwijgen: minder papierafval, minder chemische middelen, geen verontreinigd water meer en minder ozon-onvriendelijke gassen die vrijkomen.

Er is, kortom, nogal wat te zeggen voor de stap die de Chronicle nu zet. Zeker als je kijkt hoe de krant er tot vorige week, op basis van de volgens het bedrijf al 50 jaar oude persen, uitzag: smoezelig, zwartwit, onaantrekkelijk. Voor krantenliefhebbers als Van Thillo en Vega lijkt de logica groot. En toch…

En toch zit er ook iets vreemds in deze kostbare stap. Zeker voor de Chronicle. Het hoofdkwartier van de krant is tenslotte niet zo gek ver verwijderd van het digitale hart van de wereld, Silicon Valley. Bovendien moet Vega toch ook zien dat de ene na de andere krant in de Verenigde Staten het loodje legt en dat de lezers – zeker de jongere onder hen – massaal richting online trekken. Koppel dat aan de toch al zwaarwegende financiële problemen en de investering komt al in een wat ander perspectief te staan. En denk dan eens verder: voor het geld dat Hearst nu heeft uitgegeven aan de nieuwe persen, had het ook meer dan een half miljoen e-readers kunnen kopen. Klinkt toch best interessant als je weet dat de Chronicle een oplage heeft van iets meer dan 300.000 exemplaren per dag (informatie via wikipedia).

Trouwens, de bezoekers van Baynewser weten het wel: driekwart zal er geen krant meer om gaan lezen.

  • Sociale media






  • Op Facebook

  • Op Twitter