RIP: The Printed Blog

Hoe makkelijk is het om The Printed Blog, een initiatief van dit bedrijf, als een doodgeboren kindje te typeren. Het lijkt namelijk nergens op: rare inhoudelijke mengelmoes, totaal geen opmaak, geen urgentie en daar bovenop komt nog dat niemand een A3-printer thuis heeft staan. Dat gaat nooit wat worden.

Zo begon ik op 29 januari een artikel op dit weblog over een nieuw initiatief waar op dat moment nogal wat om te doen was. Het bleken profetische woorden: The Printed Blog is er gisteren definitief mee opgehouden.

Volgens oprichter en eigenaar Robert Karp is de reden voor deze plotselinge stap redelijk simpel: het geld is op. Karp tegen persbureau AFP:  “This was a difficult decision for us, but the financial reality of the situation demanded that we suspend further publication immediately, and indefinitely.”

Spijt heeft Karp niet van zijn stap. Sterker nog, hoewel hij toegeeft wat overhaast te werk te zijn gegaan, is hij tevreden een kleine bijdrage te hebben gegeven aan het debat over de toekomst van de journalistiek. “Creating a new breed of newsprint publication from scratch was an amazing experience, and it was humbling to have been so prominently included in the global discussion on the future of journalism and the print media.

Volgens sfnblog.com zijn er in totaal 16 exemplaren verschenen van de printed blog. Er werden er 80.000 gedrukt en nog eens 100.000 gedownload. En ja, de toekomst van de journalistiek moet duidelijk ergens anders gezocht worden.