Jarvis vraagt kritiek op zijn Bedrijfsmodel voor het Nieuws

De City University of New York (CUNY) Graduate School of Journalism werkt hard aan een nieuw businessmodel voor de nieuwssector. En Jeff Jarvis, associate professor aan die universiteit, mocht vandaag in Aspen de eerste resultaten presenteren van dit nog lang niet afgeronde onderzoek. De altijd actieve directeur van CUNY’s Interactive Journalism Program gaf – niet onverwacht – aan heel optimistisch te zijn over de kansen voor dergelijke modellen, maar vroeg zijn publiek desondanks om hem de komende tijd op de huid te zitten als ze onvolkomenheden in zijn verhaal zien.

focasJarvis’ presentatie (gemaakt met interessante nieuwe software van Prezi) vond plaats in het Forum on Communication and Society (FOCAS) van het Aspen Institute.

Jarvis en zijn collega’s hebben tot nog toe vooral gefocust op het hyperlokale nieuws. Niet omdat dat belangrijker of kansrijker zou zijn dan het landelijke, internationale of thematische, maar “omdat je toch ergens moet beginnen”, aldus Jarvis. De eerste – en meest gevoelige – vooronderstelling van waaruit de gedachten zijn ontwikkeld, is een krantenloze samenleving. In zo’n situatie, zegt Jarvis, zouden de nieuwsweblogs met een alternatief op de proppen kunnen komen. Niet alleen vanwege het belang van de journalistiek, maar ook om er geld mee te gaan verdienen.

Alle details van de strategie die de CUNY-ploeg heeft ontwikkeld, zijn te vinden op newsinnovation.com. Veelbelovend is het alvast dat Jarvis – “na veel onderzoek” – tot de conclusie komt dat een groep samenwerkende weblogs in een grootstedelijke gemeenschap (zo’n 5 miljoen inwoners, de grootte van Boston) na drie jaar een jaaromzet van zo’n 40 miljoen euro zou moeten kunnen draaien. Met een winst van zo’n 13 miljoen. En dat allemaal met meer dan 400 medewerkers, de helft daarvan redactie.

Jarvis is ervan overtuigd dat als zo’n structuur zou bestaan, dit niet alleen bloggers zou aantrekken, “maar ook al die vele, vele journalisten die hun baan gaan verliezen of dat al gedaan hebben. Ze zullen erdoor geïnspireerd raken en ook in deze nieuwe business stappen.” Het is niet ondenkbaar, maar misschien ook een beetje optimistisch? Het is alsof je een mooie nieuwe stad bouwt om mensen aan te trekken die voorheen nooit aan zo’n woonplaats hadden gedacht maar er nu graag willen wonen en meteen hun specifieke vaardigheden inzetten om de nieuwe stad nóg mooier te maken. In de categorie: het kan gebeuren, maar er is wel wat voor nodig.

Ook interessant, maar dan op een totaal ander niveau, is de lange lijst met voorbeelden van zakelijke kansen die Jarvis in zijn presentatie oplepelde. Onder de opties natuurlijk de bekende micropayments en abonnementen, maar ook zaken als onderwijs, lidmaatschappen, cadeaubonnen, donaties, premium producten, e-commerce, advertentienetwerken en zelfs cafés.

De meest kritische opmerkingen kreeg Jarvis over zijn “ondenkbare” aanname dat we het uiteindelijk helemaal zonder kranten zouden moeten stellen. Hij zou er, althans volgens sommigen in het publiek, beter aan doen om zich op beide werelden te richten en de kranten niet al te snel te vergeten. Jarvis zelf liet zich er niet echt door uit het veld slaan. “Hoe dan ook, er zal een periode van chaos komen, maar uit die chaos zal een structuur ontstaan waar we heel blij mee kunnen zijn.”

Nog veel meer, inclusief bewegende beelden, op de site van FOCAS, op twitter en op The Ground Report. FOCAS gaat nog door tot woensdag. Bedoeling van het forum is om diverse bedrijfsmodellen te benoemen die de journalistiek in de toekomst overeind moeten houden.

UPDATE: interessante analyse van Jarvis’ ideeën op Techcrunch. “Save the Local News with Spreeadsheets“.