Oproep: kranten moeten de wetten van het internet leren

David Vogel heeft een “Big Idea” over de redding van de krantensector. Hij heeft er een uitgebreide blogpost over geschreven en hoopt daarmee een plekje te veroveren op het prestigieuze TEDx Amsterdam congres van volgende week. Kort door de bocht: als kranten de wetten van het internet nou eens wat beter zouden begrijpen, zou het vanzelf wel weer goed komen met ze.

Hij werkt die gedachte uit in verschillende richtingen. Op de eerste plaats moet er een gedragsverandering plaatsvinden, waarbij de oude uitgevers wat meer “open, accountable and thorough in checks and balances” moeten worden. En tegelijkertijd geeft hij enkele concrete oplossingen. De kern daarvan: zorg dat de krant zijn lezers in staat stelt om daadwerkelijk iets bij te dragen. Dat kan door intelligente polls maar ook door bijvoorbeeld de mogelijkheid om geld te doneren aan projecten waar de redactie over schrijft.

Of het de redding van de krantensector betekent? Hmmm. Maar de opmerking dat uitgevers beter in de gaten moeten krijgen hoe bepalend de wetten van het internet zijn, is in elk geval een zinvolle.

Meer uitleg ook op De Jaap.