Gastbijdrage: Onderzoek Business Modellen

Gastbijdrage van Cristiaen Schaap en Oscar Maaswinkel, MSc studenten aan Nyenrode Business Universiteit, bezig met een afstudeeronderzoek binnen de krantenindustrie.

nyenrodeOnze hoofdvraag is: Hoe kunnen traditionale mediabedrijven opnieuw groeien door middel van een nieuw business model? De focus ligt in ons onderzoek op krantenuitgevers. Wij onderzoeken wat de toekomst voor krantenuitgevers zal worden. Hierbij ligt de nadruk op strategische innovatie.

In ons onderzoek hebben wij eerst gekeken wat er in de literatuur beschreven wordt over strategische innovatie in combinatie met het vinden van een nieuw businessmodel. Nadat dit afgerond was, zijn wij gaan kijken wat de trends waren in de mediaindustrie. Daarbinnen hebben wij gekeken welke bedrijven succesvol waren en deze hebben wij geanalyseerd.

Met onze bevindingen over de trends en de succesvolle bedrijven zijn wij daarna de media industrie gegaan om interviews af te nemen bij 10 mediaexperts om te proeven wat hun bevindingen zijn over de toekomst van de krantenuitgevers. Hierna hebben wij al onze bevindingen geanalyseerd en samengevoegd. Hieruit hebben wij een aantal hypotheses opgesteld die uit onze eerste analyse naar voren komen. Deze hypotheses willen wij graag testen aan de hand van een enquête. Het kost hooguit 10 min om de enquête in te vullen en de enquête is opgesteld in het Engels.

Onder de deelnemers verloten wij twee boeken van C.K. Prahalad & M.S. Krishnan – The New Age of Innovation!

De enquête staat HIER