Sellaband voor de nieuwsindustrie?

sellabandDagmar Heijmans is er van overtuigd dat zijn concept Sellaband ook in andere industrieën kan postvatten. De mede-oprichter van dit initiatief dat ambitieuze muzikanten het eerste financiële duwtje in de rug moet geven, ontvouwde zijn ideeën gisteren in Utrecht, bij een middag over het bouwen van communities. Erwin Blom, schrijver van het Handboek Communities, had de middag georganiseerd om de kracht van online groepen toe te lichten.

Volgens Heijmans is het concept een succes in de muziekwereld. Sinds de start in 2006 is al ruim 3 miljoen euro van fans naar artiesten gegaan. Die konden daarmee cd’s opnemen, optredens regelen of managers aanstellen. De muzikanten zelf houden de controle over hun auteursrechten, maar ook de vrijheid die een groot muzieklabel ze soms niet kan geven.

Heijmans gaf gisteren aan dat Sellaband het principe van crowdsourcing heeft omgebouwd naar crowdfunding en – meer specifiek fanfunding.  Aanleiding was een reeks specifieke problemen in de muziekindustrie (veelal omzetgerelateerd), die ervoor zorgden dat je als talentvolle artiest steeds moeilijker aan de bak kwam. Maar, zo zegt Heijmans, “daarin is de muziekindustrie echt niet uniek”. Elke sector die aan een aantal voorwaarden voldoet, zou businessmodellen à la Sellaband kunnen ontwikkelen. De voorwaarden:

  • er is sprake van een monopolie– of oligopoliepositie
  • er is veel onbekend talent aanwezig
  • je hebt te maken met relatief hoge opstartkosten
  • er zijn vooralsnog geen (of slechts ongewisse) opbrengsten
  • er is flinke onrust in de markt
  • er zijn grote aantallen passionele gebruikers

Voorbeelden van industrieën waarvoor dat zou kunnen werken zijn volgens Heijmans de kunst/cultuur/entertainmentsector (boeken, films, games, theater en beeldende kunst), de sportwereld (teams/clubs of individuele sporters), de lifestyle-industrie (mode, eten en drinken) of sectoren als de auto-industrie en de hele ‘groene’ sector.

De krantenindustrie noemde hij niet. Toch gaan ook daarvoor de voorwaarden ruimschoots op. Kortom: wie ziet brood in SellaPaper?