Hyperlokaal: "Blijf weg van de grote steden"

(c) Lara-King
(c) Lara-King

Na de reactie van Marije van den Berg van gisteren, vandaag aandacht voor een heel andere visie op de ontwikkeling van een hyperlokaal online platform.  Jaap den Ouden en Emiel Elgersma, freelance journalisten verbonden aan Mediacontainer, zouden de blik vooral richten op de dorpen. En daarbij gebruik maken van (ex-)journalisten die zich niet meer thuis voelen bij de oude media, of daar op een of andere manier weggesaneerd zijn. Hun gedachten:

Blijf weg van de grotere steden, daar zijn al genoeg online activiteiten. Er is her en der een kaalslag in de regio’s, er wordt heel, heeel, veel nieuws gemist uit de dorpen. De mensen zijn het zat, alleen er is weinig alternatief – behalve huis aan huis bladen (die het gat erg goed opvullen, dus daar zijn misschien samenwerkingsmogelijkheden).

Naast het brengen van lokaal nieuws, moet er een community zijn, waar mensen elkaar kunnen vinden. Een ning-achtige omgeving waar ook ruimte is voor lokaal verenigingsnieuws, of het uitwisselen van ideeën en opinie. Zo stimuleer je ook eigen bijdragen (blogs, foto’s, filmpjes). Bestempel het niet als journalistiek, want 1) dat is het niet; 2) dat willen die mensen ook niet doen, ze hebben al een baan. Maar zorg er voor dat er plaats is voor berichten over wat zij interessant vinden.

Om bezoekers te trekken, moet je gebruik maken van Speurders. Op marktplaats zoeken meeste mensen toch vaak in een straal van 10 km ofzo. Zorg dat je een lokale marktplaats hebt, maar die ook dus breder kan zoeken (niet gevonden, maar wel in een straal van 20, 50 100 km, via Speurders).

Ga op zoek naar de ontevreden (ex-)journalisten die graag over hun eigen omgeving schrijven, de mores van de lokale politiek kennen en echt journalistiek willen bedrijven. Maak een netwerk door het hele land met dorpen die met de community gaan experimenten. Laat ze ook video’tjes maken, zorg voor Kodak Zi8-jes voor iedereen + crashcursus internet, video/foto en bloggen.

Zorg er ook voor dat die lokale journalisten nieuws kunnen doorplaatsen naar een groter medium, zoals de Telegraaf. Een pagina per dag met de beste lokale nieuwtjes die interessant zijn voor groter publiek. En natuurlijk is de Telegraaf ook dol op verhalen uit de regio die soms maar al te bizar zijn. Verbodje hier of daar van een of andere burgemeester, is altijd scoren.

Dank Emiel en Jaap, wederom zeer bruikbare gedachten. Ook voor jullie opmerkingen geldt natuurlijk dat ze vooral ingaan op de inhoudelijke mogelijkheden en minder kijken naar de verdienmodellen. Ben benieuwd of jullie daar ook gedachten over hebben. Zeker in relatie tot jullie (terechte) nadruk op de bouw van een community, kan daar wellicht iets moois uit ontstaan.

Ja, natuurlijk zijn er al veel online activiteiten in grote steden. Toch zou ik daar niet zo snel willen wegblijven. Niet alleen om commerciële redenen trouwens, maar misschien nog wel meer om inhoudelijke. Er gebeurt veel dat de moeite waard is, er zijn veel mogelijkheden voor koppeling van nieuws aan interessante andere informatie en er is een groot aanbod aan nieuwsbrengers, de boodschappers dus. Los daarvan: wie – zoals ik – pretendeert een landelijk dekkend netwerk van lokale platforms te kunnen opzetten, kan het zich simpelweg niet permitteren om de steden links te laten liggen.

Het idee om (al dan niet ontevreden) ex-journalisten een nadrukkelijke rol te geven is aantrekkelijk. Zij zouden bij wijze van spreken de voorhoede kunnen vormen van het netwerk, waarbij ze de rest van hun lokale community op sleeptouw kunnen nemen. Voorwaarde is dan wel dat deze mensen een betrokken rol in hun lokale community moeten spelen én dat ze afscheid kunnen nemen van een aantal oude waarden in de journalistiek. Een belangrijke daarbij wat mij betreft: de achterhaalde gedachte dat een artikel af is op het moment dat de journalist de knop “publish” indrukt. Nee, in de nieuwe context is een verhaal nooit af. Het kan altijd beter, mooier, scherper, genuanceerder – en daarvoor hebben we dringend behoefte aan de alom aanwezige experts die zich geen journalist willen noemen. Professionals en amateurs, de vakmensen en de inhoudelijke experts: samen zullen ze het moeten gaan doen.