Hyperlokaal: "Mobile Commercial Content Creates Cash"

(c) WordCampNYC
(c) WordCampNYC

Na twee bijdragen die vooral in gingen op verschillende manieren om de juiste inhoud op een hyperlokaal online platform te krijgen (van Marije van den Berg en Emiel Elgersma / Jaap den Ouden), vandaag aandacht voor de centen. Volgens Ernst Jan Wilhelmis zijn er genoeg manieren om geld te verdienen op een lokaal platform. Maar dan alleen via mobiele applicaties. Zijn bijdrage:

De lokale markt is nog steeds marginaal digitaal. Het verhaal is niet nieuw en begint dus met sterke en exclusieve content. Sterke lokale content is op het ogenblik grotendeels in handen van de huis-aan-huis-journalist. Het gros daarvan wantrouwt het internet echter nog te veel. Gruwt van mensen die kunnen reageren en denkt nog steeds dat ieder huishouden elk artikel in de krant spelt. Bij confrontatie met de harde analytics op internet gelooft het leeuwendeel van deze groep nog meer in die mythe.

Probleem van de lokale adverteerder is dat hij ook in het oplageverhaal gelooft. Hij wordt niet warm van duizend bezoekers en denkt dat die 40.000 inwoners zich allemaal verheugen op z’n nieuwe advertentie. Je stelt dus twee groepen teleur als je ze wilt gaan overtuigen van digitaal genot. Dat blijft een lastig verhaal.

Ik geloof ook niet in een snoeihard verdienmodel op het internet. Niet op korte termijn tenminste. Zorg er in ieder geval voor dat je een mooi landelijk portaal krijgt waar het leukste nieuws een fraai plekje krijgt. Met een beetje leuke politieverslaggeving en wat knullige burgemeesters moet dat lukken.

Het verdienmodel zit ‘m in een mobiele app. Je data van het landelijke lokale nieuws plukt-ie uit de 3G-lucht en de app geeft via gps meteen de lokale aanbiedingen, de horeca, musea etc aan. Het verdienmodel zit ‘m in de hoeveelheid informatie. Voor een x-bedrag mag je ook je menulijst laten zien, voor een foto van de zaak betaalt de onderneming ook weer een bedrag extra etc. Een cccc-tje: commerciële content creates cash. Veel data is al in huis van de huis-aan-huisbladen. Denk aan de leuke auto- een woondatabases. Vullen maar. Genoeg ideeën dus.

Ja, genoeg ideeën. En mobiel heeft de toekomst, dat lijkt me ook helder. Vooralsnog zullen we echter ook via vaste werkplekken (de pc’s) bereik moeten bouwen, al is het alleen maar om mobiel straks een nog betere kans te geven.

Voor de rest zal het zaak zijn om de juiste dwarsverbanden te gaan leggen. En accepteren dat je veel meer handelingen nodig hebt dan traditionele media om de gewenste massa te bereiken, zowel redactioneel als commercieel. Regionale en lokale media weten daar natuurlijk alles van, maar wie hyperlokaal wil gaan, kan zijn borst wat dat betreft nog meer nat maken. Een enkele bijdrage – wederom: zowel commercieel als redactioneel – heeft gemiddeld een lager bereik, maar de impact is minstens zo groot. Een enkel artikel in De Telegraaf bereikt meer dan twee miljoen mensen, een gemiddeld bericht op de site van Goirles Belang misschien enkele tientallen en slechts in hoogst uitzonderlijke gevallen veel meer dan dat.

Wie in zo’n situatie relevant wil blijven én (uiteindelijk) geld wil verdienen, komt niet om creatieve oplossingen heen. Die wijken per definitie af van de keuzes die de journalistieke media in het verleden gemaakt hebben. Gewoon, omdat ze in de nieuwe omstandigheden niet meer voldoende zijn. Een van die afwijkende oplossingen kan liggen in de inzet van slimme machines zoals deze. Waarbij de truc weer zal zijn om robot en mens op acceptabele manier te combineren. De alertheid van de bot, de emotie van de mens.

Het zijn overigens geen van alle garanties dat het geld op enig moment gaat binnenstromen, maar wel voorwaarden.