Hyperlokaal, drie interviews

basisweggooglemapDrie interviews die de afgelopen dagen verschenen zijn, waarin ik probeer uit te leggen wat de richting wordt van ons hyperlokale avontuur.

Radio 1 (Lunch, 7 januari 12:15 uur:

Op internet lezen over wat er bij de bakker in je straat gebeurt, daar vervolgens een blog over schrijven, waar je buurman dan weer een foto bij plaatst. Zo moet het er een beetje uit gaan zien, het nieuwe hyperlokale online platform van de Telegraaf Media Groep. We praten erover met Bart Brouwers, hij staat sinds een paar dagen aan het hoofd van deze nieuwe onderneming. Audiofragment.

Editor’s Weblog gaat onder meer in op aspecten van het bedrijfsmodel:

Brouwers feels that a hyperlocal network has the potential to make money from highly targeted advertising. Paid content is a possibility, but it would not be the basis of the network’s revenue stream: “maybe 90% of what we are doing will be free.” With regards to advertising, Brouwers thinks that there is potential for more innovative and profitable methods. “I do believe in intelligent ways of mixing advertising with journalistic content,” he said, “as long as you are able to stay independent and be clear to your audience what is paid for.” He referred to the way that True/Slant incorporates advertising: the ads are written in a blog style and provide more information than a banner or pop-up ad could, but they are clearly distinguished from other content (see here for an example.) Het hele interview.

Rondje Pavlov benadrukt de noodzakelijke vernieuwing in medialand:

Er moeten nieuwe aanpakken en modellen komen om geld te verdienen met journalistiek. Eén iemand die klaar staat om die uitdaging aan te gaan is Bart Brouwers. De voormalig hoofdredacteur van De Limburger en Sp!ts gaat per 1 januari een nieuwe rol vervullen bij Telegraaf Media Nederland. Aan hem de taak om te kijken of een hyperlokale insteek de oplossing is voor de journalistieke crisis. Het Rondje van Pavlov sprak met hem. Het hele interview.