Hyperlokaal, "een briljant business model"

“Een briljant businessplan, ik wou dat ik het had bedacht”.

Anchorman Hank Stolz van de lokale tv-show “Wake Up Worcester” is behoorlijk enthousiast over het ondernemerschap van Jack Schofield van Central Mass News. Schofield heeft een aantal lokaal georiënteerde websites die zeven dagen per week herkenbaar nieuws brengen en daardoor volgens de makers zeer interessant zijn voor adverteerders. In dit fragment legt hij uit waar zijn geheim in zit:

Wormtown Taxi‘s Jeff Barnard is zo mogelijk nog juichender over Schofields initiatief:

“I’d venture to guess that Jack Schofield definitely “gets it”… The future of online local news reporting is now here in Worcester County. And it’s the fastest growing business I know of.”

Ik ken Stolz en Barnard niet, maar hun enthousiasme is exemplarisch voor de commentaren op recente hyperlokale initiatieven. En dat is natuurlijk heel bemoedigend voor iemand die – zoals ik – zelf ook bezig is met de opbouw van een lokaal nieuws- en informatienetwerk.

Het recept is volgens Schofield vrij simpel: “Alles wat er in je stad gebeurt en jou interesseert, staat op onze websites.”

Toch komt er wel wat meer bij kijken, zeker als je dit vanuit een bestaand mediabedrijf in gang wilt zetten. Authenticiteit is voor Schofield, die woont in de gemeenschap waar hij over bericht, vanzelfsprekender dan voor een grote firma die de lokale platforms op afstand beheert. Bij initiatieven zoals Everyblock, Outside-in en Patch, om maar een paar recente hyperlokale hoogvliegers te noemen, ligt authenticiteit dan ook minder voor de hand. Sterker nog, het gebrek daaraan is een van de valkuilen op weg naar een uiteindelijk succes. Zelfs met een “briljant business plan” zoals dat van Schofield.

Vandaar ook dat ik de komende tijd niet alleen aandacht zal besteden aan de inhoudelijke specificaties, de technische voorwaarden en de exacte verdienmodellen, maar zeker ook aan de beste manier om geloofwaardigheid en betrokkenheid op al die platforms te krijgen. Eén voorwaarde lijkt daarbij voor de hand te liggen: deelname van echte mensen uit de directe omgeving, die het gesprek over lokaal relevante onderwerpen in gang zetten.