Er gaat bijna niets boven print?

Voor sommigen onder ons gaat er niets boven print. Op papier gedrukte dagbladen, vol met mooie, lange artikelen die bij elkaar een beschouwing geven op een wereld die hun bekend is en aanspreekt. Voor hen mag het internet nog zo veel te bieden hebben, ze blijven zweren bij het moment dat er weer een vers krantje op de deurmat valt. Een kostbaar ogenblik voor een kostelijk product. Speciaal voor hen vandaag een citaat van kunstrecensent Jonathan Jones van The Guardian.

The printing press democratised knowledge, and with democracy came spite, libel, destruction and violence. But it also brought a new beauty into the world, and every book that has ever been published, every sheet of a newspaper blown along the street, is part of that beauty.

En:

The internet may be taking over from the printing press, just as Dürer’s timeless engraving Melencolia I spelled the end for medieval scriptoria, but let us remember that print is beautiful.

Albrecht Dürer's Melencolia I (1514). Foto: Staatliche Graphische Sammlung, München
Albrecht Dürer's Melencolia I (1514). Foto: Staatliche Graphische Sammlung, München

Aanleiding voor Jones’ lofzang is een expositie in de Courtauld Gallery in Londen, waar onder meer een gravure van Albrecht Dürer te bezichtigen is (zie illustratie). Inderdaad, print kan beautiful zijn. Maar gelukkig komt Jones ook snel weer met beide benen op de grond. Want net zoals printliefhebbers momenteel al hun gal over de wereld van de bloggers spuwen, zo waren rond 1500 de aanhangers van handgeschreven en geschilderde woorden furieus op de nieuwlichters met hun boekdrukkunst.

Some might say the advent of the printed book brought a devastating loss of beauty in the culture of the word. (…) Critics of today’s new communications see the aggression of bloggers as a vice of the digital age, but what about the aggression unleashed by the printing press?

Inderdaad, Gutenberg en Tim Berners-Lee hebben een hoop haat gemeen.