Voor lokale relevantie, terug naar de kerk

Annika Lidne (C) Disruptive Media
Annika Lidne (C) Disruptive Media

Het eerste echte, krachtige nieuwsmedium? De kerk! Interessante stelling van Annika Lidne, managing director van het Zweedse Disruptive Media (prachtige bedrijfsnaam trouwens), zojuist tijdens de Nordic Local Media Conference in Stockholm.

Lidne betoogt dat honderden jaren geleden al de kerk niet alleen een religieuze functie had maar vooral ook een sociale en een informerende. Juist om die redenen was de kerk – zeker in kleine lokale communities – de samenbindende factor. “De wekelijkse kerkdienst was hét sociale event van de week. De preekstoel fungeerde als tv-scherm van waaruit niet alleen gods woord maar ook de laatste nieuwtjes werden verkondigd. En achteraf was er tijd om over al die onderwerpen met elkaar bij te praten.”

Tegenwoordig zijn we, op lokaal niveau, veel minder “aangesloten”, zegt Lidne. Klassieke media versterken dat gevoel door nieuws een heel andere definitie te geven dan 400 jaar terug in en rond de kerk het geval was: onderwerpen als buitenland en economie in plaats van zaken die de lezer of kijker persoonlijk raken. Lidne: “Wat nu als need to know wordt gepresenteerd, is eigenlijk voor de meeste mensen hoogstens nice to know. Waar het dus om gaat is opnieuw te gaan zoeken naar de onderwerpen die de persoonlijke relevantie benadrukken. De onderwerpen die vergeten zijn.”

Juist op die manier kan een lokale gemeenschap het gevoel terugkrijgen van onderlinge verbondenheid. Zoals dat vroeger bij de kerk het geval was.