"Nieuws is geen functie op internet"

“On the internet, brand is a function, not design. If you don’t have any functionality, you don’t have a brand. And the new functionality is social, mobile or commerce, or a combination of any or all of those.”

En ik maar denken dat Mike Butcher (TechCrunch) – de bedenker van bovenstaand citaat – daar iets vergeten was. Content was toch king, hoe kan de inhoud van het gebodene op internet dan niet tot de basisfunctionaliteiten behoren? Hoeveel sites drijven niet op nieuws, informatie of welke nuttige of nutteloze content dan ook?

Dus toen ik de kans kreeg, heb ik het hem zelf maar even gevraagd. Ben je niet iets vergeten? Nee, niet echt.

“Since when was news a pure function? News is content. Nice, but still content. Functionality is a valuable wrapper.”

Tja, als je het zo bekijkt, zit daar natuurlijk wel wat in. Toch blijft het lastig te geloven dat die inhoud waardeloos is. Dus legde ik hem voor dat het op die manier wel een semantische discussie leek. Zonder content is er toch nooit sprake van enige functionaliteit online? Een lege vuilnisbak, dat is het dan. Butcher:

“That’s the problem. The content is a junk commodity. The money is now in the bins ;-)”

Dus als ik hem vrij vertaal: omdat content zo overvloedig aanwezig is, voor iedereen zo maar voor het grijpen, heeft het zijn waarde verloren.

Hmm, voor veel contentmensen zal het toch nog een stap te ver zijn om te accepteren dat het enige waar ze echt goed in zijn hier weggezet wordt als waardeloos vulsel van een verpakking die de functionaliteit bepaalt. En die dan sociaal, mobiel of commercieel van aard is. Of een combinatie daarvan.

En nog los daarvan: wat ik zojuist heb gedaan, is… (vul zelf maar in)

Nog maar eens even een nachtje over slapen.