Drogredenen tegen crossmediale verandering (1)

Op 30 juni verschijnt het Handboek Crossmediale Journalistiek en Redactie, van Alexander Pleijter en Arjan Dasselaar.  Als voorpublicatie op dodebomen alvast een aantal in het boek besproken drogredenen tegen crossmediale verandering. Naar aanleiding van het uitkomen van is er op 30 juni een debat in het Amsterdamse restaurant Dauphine. Thema van het debat: Helpt de oude journalist zijn vak om zeep?

‘Ach, dat internet is net zoiets als de bankencrisis: een zeepbel die vroeg of laat barst.’

“Deze mochten we in 2010 tijdens een training optekenen uit de mond van een hoofdredacteur, iemand met een aanzienlijke staat van dienst. De baas van dit personage, achterin de zaal, trok wit weg. Waarom is niet helemaal duidelijk, aangezien deze drogreden – dat internet van voorbijgaande aard zou zijn en je er daarom geen rekening mee hoeft te houden – toch vrij eenvoudig onderuit is te halen.

Immers, zelfs al zou internet van voorbijgaande aard zijn – een stelling die nogal voor zichzelf spreekt, want niets is voor de eeuwigheid, zelfs het universum niet – we leven in het hier en nu en op dit moment is internet wél van groot belang voor mediaconsumenten. Zo bezien was het maken van boeken door ze over te schrijven ook een zeepbel – want tijdelijk. Wil de geachte bezwaarmaker soms voorstellen dat de monniken van weleer maar niet aan die flauwekul hadden moeten meedoen?”