Over Media in een Staat van Overgang

Journalistenopleiding trekt in bij Brabantse kranten

Posted on | June 11, 2010 | Comments

Een prachtig initiatief uit het Brabantse. Met als resultaat 20 extra jonge journalisten voor zowel Brabants Dagblad als Eindhovens Dagblad.

Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg trekt na de zomervakantie – voor een deel – in bij deze twee kranten. Beide redacties maken met deze bijzondere samenwerking permanent ruimte om per krantentitel twintig studenten te laten experimenteren en innoveren. Ze gaan stoeien met manieren om het nieuws van nu, straks en gisteren naar hun lezers te brengen.

In dit project wisselen studenten hun frisse blik uit met de journalistieke ervaring van redacteuren. Beide redacties ontvangen iedere drie maanden twintig nieuwe studenten die daar ter plekke aan de slag gaan met praktijkopdrachten en theorie. Insteek? Crossmediaal werken, waarbij de journalistieke inhoud leidend is en de vorm waarin die wordt gepresenteerd zo breed is als maar voor te stellen is.

Wat het extra leuk maakt is dat studenten van IMD (ICT & Media Design), een multimediale opleidingsvariant van Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven, ook mee doen. Zij sluiten steeds voor een half studiejaar aan om alles wat de kranten en de journalistiekstudenten bedenken om te zetten in technische daden en hierbij nadrukkelijk ook hun eigen inbreng toe te voegen.

Fontys verzorgt het onderwijs ter plekke op de redactie, waarbij de journalisten van de kranten, maar ook lezers, bij de hoorcolleges mogen aanschuiven. Bij beide krantentitels neemt een journalistiek projectleider (voor het ED zal dat Fleur Besters zijn)  de studenten mee op het grootste experiment van hun studie: hoe maak je nieuws dat er voor de lezers van de krant echt toe doet en hoe presenteer je dat zo optimaal mogelijk? Theo Dersjant van Fontys benadrukt dat de journalistieke ethiek daarbij nadrukkelijk wordt bewaakt.

ED en Brabants Dagblad willen bouwen aan journalistiek waarbij de lezer wordt betrokken bij het nieuws. Waarbij burgers niet alleen ’s ochtends de keuzes van de redactie lezen, maar continu invloed kunnen hebben op het nieuws en de totstandkoming daarvan. Beide titels hebben daarom ook nog drie jonge verslaggevers aangesteld als social media-redacteuren, die samen met een ervaren multimediaredacteur de krant verder op de digitale kaart moeten zetten.

Het is de bedoeling dat de samenwerking tenminste drie jaar stand houdt.

  • Sociale media






  • Op Facebook

  • Op Twitter