Drogredenen tegen crossmediale verandering (4)

Op 30 juni verschijnt het Handboek Crossmediale Journalistiek en Redactie, van Alexander Pleijter en Arjan Dasselaar.  Als voorpublicatie op dodebomen alvast een aantal in het boek besproken drogredenen tegen crossmediale verandering. Naar aanleiding van het uitkomen van is er op 30 juni een debat in het Amsterdamse restaurant Dauphine. Thema van het debat: Helpt de oude journalist zijn vak om zeep?

‘Dat is niet hier, maar bij concurrent Y bedacht.’

Of een variant daarop, zoals ‘Dat is uitgevonden door de firma Zusenzo, en we weten allemaal dat daar alleen prutsers werken/alleen nare mensen worden aangenomen/de schoonmoeder van de directeur daar ooit door de portier niet met “u” is aangesproken.’ U herkent deze drogreden aan de combinatie van de naam van een concurrent met een weinig overtuigende negatieve kwalificatie van diezelfde partij.

Het ‘not invented here’-syndroom is de neiging om alle nieuwe vindingen die buiten het eigen bedrijf zijn af te doen als onzin. Om die reden zagen veel kranten het nut van Marktplaats.nl pas in toen de verkoop van hun eigen rubrieksadvertenties er ernstig onder ging lijden en is de grootste nieuwssite van Nederland, NU.nl, tot stand gekomen zonder inbreng van de gevestigde journalistieke orde.

‘Not invented here’ staat inmiddels bekend als een zogeheten antipatroon: een ontwerpprincipe dat bij ontwerp- en innovatieprocessen vaak opduikt, maar contraproductief werkt.