Van Online naar Print: het succes van Rue89

Rue89 a l’ambition de contribuer à la promotion de la liberté d’expression et de la diversité des opinions, par un usage ouvert des réseaux électroniques.

rue89In de kern is het mission statement van Rue89 zo klaar als een klontje. Maar sinds deze week is er toch een nuancering aan toe te voegen: niet alleen de “réseaux électroniques” maar ook het oude vertrouwde papier behoort nu tot het model waarop de activiteiten zijn gebaseerd. Rue89 – tot nu toe vooral bekend als geslaagde integratieplek van professionele en niet-professionele journalistieke content – is namelijk begonnen met een maandblad.

Rue89 ontstond drie jaar geleden uit een initiatief van vier oud-redacteuren van Libération. Het nu uitgebrachte maandblad (op microformaat) beslaat 100 pagina’s en kost 3,90 euro in de winkel. Voor een jaarabonnement moet 34 euro betaald worden. De oplage is in eerste instantie 87.000 exemplaren. De basis van het blad bestaat uit artikelen en foto’s die eerder op de site te vinden waren, maar een derde deel is speciaal voor de papieren versie geschreven.

Voor oprichter Pierre Haski zit er een redactioneel en commercieel doel aan de stap naar print. Tegen journalism.co.uk zei hij:

“We’ve decided to move to print to give our stories a second life. A large part of our 1.5 million-strong audience comes irregularly and therefore misses a large number of stories, which, although they remain freely available in archive, largely disappear once they leave the homepage. (…) The second reason is obviously economic diversification, with income from sales and advertising from print. We’ve had nine pages of advertising in the first issue, a good surprise as we had expected four.”

Al met al een interessant initiatief, vooral om te kijken hoe de door amateurs aangebrachte content het in print gaat doen. En natuurlijk als antwoord op de vraag of een op online advertentie-omzet gericht product ook kans maakt op de abonneemarkt.