Innovatie strandt vak op "coalitie van risicomijding"

Er zijn honderden definities van innovatie. Die van innovatiehoogleraar Bart Nooteboom luidt ongeveer als volgt:

“Innovatie is het omzetten van een idee in iets dat technologisch en businesswise interessant is”

Het idee zelf is het makkelijkste deel van het verhaal. De realisatie ervan een heel ander. Niet voor niets, zegt Nooteboom, noemen de specialisten de laatste stap naar productie zelfs “The Valley of Death“. De innovatiehoogleraar sprak gisteren in Utrecht tijdens een workshop van 3D. Nooteboom is hoogleraar innovatiebeleid aan de Universiteit van Tilburg en voormalig lid van de Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid. Hij toonde zich somber over de innovatiekansen in de mediasector, maar zag ook oplossingsrichtingen.

bartnooteboomNooteboom ziet een onvermijdelijk krachtenspel tussen exploitatie (hoe verdien ik zo veel mogelijk geld?) en exploratie (de ontdekkingsreis naar nieuwe activiteiten), ofwel tussen de gevestigde machten en de nieuwe structuren. Nooteboom: “Alsof je tegelijkertijd de neuzen dezelfde kant en verschillende kanten op wilt krijgen. Dat gat niet makkelijk lukken.”

Je ziet, zegt Nooteboom, dat er bij de gevestigde orde enorm veel onbegrip is over die nieuwe structuren. “Men vraagt zich af wat het nut en de waarde is van nieuwe standaarden en nieuwe regels. Bovendien worden argumenten verzameld om aan te tonen dat al dat geïnnoveer waarschijnlijk toch niks oplevert. Zo ontstaat er een coalitie van risicomijding.”

Nooteboom benadrukt dat mediabedrijven zullen moeten beseffen dat innovatie niet alleen broodnodig is, maar tevens een spel van heel veel trial and error. “Accepteer eerst eens dat 80% van de innovatiepogingen ergens halfweg strandt.”

Er is, volgens Nooteboom, een manier om de impasse te doorbreken: “Gebruik tussenpersonen, dealmakers, om het proces te versoepelen. Vernieuwing vergt een andere mentaliteit dan in de oude structuren gangbaar is. Gebruik buitenstaanders om die mentaliteit binnen te brengen.”