De community manager aan het werk: Pilot Woerden

LogoDichtbijEmielDe pilot die we momenteel in Woerden hebben lopen, draait om de vraag hoe je een community opbouwt die betrokken is bij je platform. Dit zou zich niet alleen moeten uiten in totaal aantal “leden” van de community, maar ook van hun concrete bijdragen. Jaap den Ouden, die al enige tijd actief was als blogger in Woerden, is de community manager. Zijn eerste ervaringen zijn hoopgevend. “Misschien is dit wel het meest wenselijke model voor de toekomst.”

Jaap ziet de de Woerdense leden als aandragers van nieuws, als factcheckers en als hoeders van de lokale gemeenschap.

“Mijn rol is sturen, de site interessant houden en proberen te verbinden. Over wie gaat het nieuws? Kunnen we die persoon op de site krijgen zodat die onderdeel wordt van community? Hoe moet ik de lezers uitdagen om te reageren en iets toe te voegen? Gaandeweg leer ik wat werkt en wat absoluut niet. Maar ik merk wel dat er een vaste kern is die blijft terugkomen en die een hoge betrokkenheid heeft gekregen in een korte tijd. En van deze groep krijg ik heel veel terug. Als die kern nog groter wordt kan ik me zo voorstellen dat ze alles zelf doen of anderen mijn rol gaan overnemen.”

Eerste succesje van de kracht van de community was vorige week. Een van Jaaps leden kwam met het nieuwtje dat er een inderhaast ingelaste ouderbijeenkomst was op basisschool De Wegwijzer. Na enig speurwerk van Jaap werd duidelijk dat het om mogelijk seksueel misbruik van een van de leerlingen ging. Het eerste artikel verscheen snel op Overwoerden, waarna in rap tempo door de reacties én door de journalistieke arbeid van de communitymanager, meer duidelijk werd. Er kwamen meer artikelen, andere media meldden zich, het werd een landelijk item.

Jaap den Ouden spreekt met twee Woerdensen over hun fotoproject
Jaap den Ouden spreekt met twee Woerdensen over hun fotoproject

Het is dus de combinatie van de kennis van de betrokken burger met de vaardigheden van de journalist/communitymanager, die hier de doorslag gaf. Maar er is méér, weet Jaap den Ouden inmiddels. “Factchecking is bijvoorbeeld belangrijk. Het leuke is, dat ze zich daarbij niet beperken tot wat op ons eigen platform gebeurt. De berichtgeving in andere kranten over de basisschool klopte in eerste instantie niet bijvoorbeeld. De leden van de community geven dit dan direct aan, zijn er verbaasd over. Ze willen dat het klopt, ze zijn op de hoogte. En gebruiken daar ons platform voor.”

Dat gegeven maakt het volgens Jaap per definitie moeilijker om sensationeel te zijn. “Uit de bocht vliegen wordt keihard afgestraft. Het mooie is dat het gelijk ‘ons’ tegen ‘zij’ is. De leden van OverWoerden keren zich tegen de ‘Televaag‘ met zijn sensationele berichtgeving. Dat ik dat zelf af en toe ook doe zien ze niet meer. Want ik hoor bij ‘hun‘.”

Dat groepsgevoel is een van de pijlers van elke community. Jaap: “Dat moet je proberen aan te wakkeren door in termen als ‘wij’ en ‘ons’ te berichten. Het eerste bericht na het heftige basisschoolverhaal was dan ook een luchtig ‘community-dingetje’ waar ik refereer aan de Telegraaflezers die de site bezoeken. Zo geef ik weer het gevoel dat mijn focus op hun ligt.”

In de aanloop naar dit artikel kreeg Jaap een tip via twitter van een trouwe bezoeker. “Een echte documentenvreter die alles doorneemt wat het stadhuis produceert. Hij wees me op de nieuwswaarde waarmee ik weer aan de slag ging door een paar belletjes te doen naar gemeente en raadsleden. Klein nieuws wat je groot moet brengen, met veel overbodige info en de nodige humor. In de comments veel raadsleden die allemaal met de eer willen strijken. ‘Wij hebben er voor gezorgd’ bla, bla etc.’ Feit is dat ik ze voor was en dat ze allemaal schuld en verantwoordelijkheid hebben aan financieel prutswerk op het gemeentehuis.”

In de loop van de dag werd het artikel wat aangepast, zie de comments. Hetgeen dan weer gelijk wordt afgestraft door community. Ging om niet controleerbare datum raadsvergadering. Bron zei aanvankelijk vergaderingen, bleek een vergadering te zijn. Detailgeneuzel voor de een, wezenlijke feiten voor de ander. Het hoort er allemaal bij.

Vraag Jaap naar het mooiste ‘achievement’ op gebied van community en hij roept direct “Prutrace”. Pardon? “Een nietszeggend modderevenement in de polder bij Kamerik waar doorgaans een paar mensen aan meedoen. Ik kondigde de race aan een maand van tevoren als zijnde topvermaak. Een week voor de race ving ik op dat een raadslid mee wilde lopen. Vervolgens heb ik dat enorm opgeblazen zodat meerdere lokale politici mee wilden doen. Uiteindelijk deed de halve Woerdense politiek mee mee onder het motto ‘stadhuis voor een keer met poten in de modder’ en werd er uitgebreid verslag gedaan op eigen blogs, twitter, video’s op Youtube en krant. Het begon bij mij waar ze elkaar uitdaagden en ik de zaak flink opklopte. Mooi om te zien als zulke dingen dan werken.”

De community van OverWoerden levert tips, feedback, aanvullingen en originele content. En neemt als het nodig is zelfs de regie over. “Als ik een weekendje weg ben voelen anderen zich verantwoordelijk om wat te posten. Echt. Ik geef dat ook altijd aan, en het gebeurt automatisch. Ik denk dat sommige leden de site moeiteloos over zouden kunnen nemen. Ik denk dat dit misschien ook wel het wenselijke model is voor de toekomst. Lanceren, betrokkenheid verhogen door content en aandacht en vervolgens weggeven aan de gebruikers zelf.”