Niet schrijven voor de eindredacteur

De meest sympathieke bijdrage van de eerste dag World Editors Forum kwam zonder twijfel van David Cohn, oprichter en eigenaar van spot.us. Misschien getriggerd omdat hij even misplaatst leek als een postkoets op een formule1-parcours, ging hij in een razend tempo door zijn presentatie heen. Althans, na de aanwezige hoge heren hartelijk welkom geheten te hebben:

helloeditorsSpot.us is een systeem dat op basis van vrijwillige bijdragen uit het publiek hoogwaardige journalistiek produceert. Een non-profit organisatie die het publiek in staat stelt heel transparant te kunnen kiezen naar welke specifieke opdracht huin geld mag gaan. En dit vervolgens gaandeweg én achteraf heel nauwgezet te kunnen beoordelen. Cohn: “Onze journalisten schrijven niet voor hun eindredacteur. Ze schrijven voor concrete mensen.”

Volgens Cohn is spot.us een idee zoals er nog miljoenen kunnen zijn. “Vraag me nooit of we hiermee als bedrijf gaan overleven, laat staan of ik er een boterham mee kan verdienen. Want nee, op basis van alleen spot.us gaan we het niet redden. Daar is meer voor nodig.” Belangrijk voor deze, en elke andere innovatie, is dat je er niet te lang over nadenkt, maar het gewoon gaat doen. “Oude mediabedrijven hebben nogal eens de neiging om een idee helemaal kapot te vergaderen. Fout! Ga gewoon aan de slag en durf op je bek te gaan.”

Nee, een oplossing voor het verdienmodel van de nieuwsbusiness heeft Cohn ook niet. “Maar wat ik wel weet, is dat het niet het probleem van de journalistiek is. De journalistiek staat als een huis, maar zal, net als bijvoorbeeld de dichtkunst, nooit in zichzelf winstgevend kunnen zijn. Daar was altijd een abonnee- of een advertentiemodel voor nodig. En binnenkort wellicht nog wat anders. Ik weet alleen niet wat, sorry.”