Paywall gaat NYT niet afsluiten, zegt CEO

Ondanks de recente zware val in bezoeken en de angst dat dit gevolgen zal hebben voor het aantal adverteerders, wijkt de New York Times geen centimeter af van hede ingezette koers in de richting van een verdere uitvoer van de paywallstructuur. CEO Janet Robinson zei dat vanmorgen op het World Editors Forum in Hamburg. Robinson heeft zelfs geen enkele angst dat dit streven het bedrijf zal afsluiten van de zo belangrijke online conversatie.

janetrobinson nytRobinson gebruikt haar half uur spreektijd om langs alle mogelijke wegen haar centrale punt te onderbouwen: er is geen alternatief dan je prachtige content door de consument te laten betalen. Het is een bijna heilig geloof in niet alleen de redelijkheid van die gedachte maar ook de uitvoerbaarheid. “Wij leveren het nieuws dat je nodig hebt én het nieuws dat je kunt vertrouwen. Daar investeren we fors in en uiteindelijk zal zich dat terugbetalen.”

De grote hoeveelheid clicks die daarvoor nodig zijn, verwacht Robinson te halen door het “one click free“-systeem. De eerste pagina die bezocht wordt is altijd gratis. De NYTimes hoopt hiermee ook vindbaar te blijven op de zoekmachines. De “one click free“-gedachte is al een nuancering in vergelijking met de geluiden die afgelopen zomer naar buiten kwamen. Toen was nog sprake van een rigide paywall. Meer details over de strategie en de invulling daarvan wil Robinson later dit jaar bekend maken.

Behoorlijk wat gefronste gezichten onder het 400-koppig publiek leverde Robinsons lof aan de nieuwe social media op. “Wij kunnen nog een hoop leren van facebook als het gaat om het creëren van een emotionele en sociale band met ons publiek.”