David & Goliath, Kachingle vs NYT

Het lijkt wel David tegen Goliath, de strijd die Cynthia Typaldos heeft opgepakt tegen de New York Times. Een klein Gallisch dorpje tegen het machtige Romeinse Rijk. Typaldos is de bedenker en eigenaar van Kachingle, een dienst die bloggers probeert te ondersteunen met kleine betalingen vanuit de bezoekers van hun weblogs.

Of, in de woorden van de oprichtster zelf: “Wij stellen de fans van een weblog in staat om hun waardering te uiten. Via een klein geldbedrag.” Kachingle is een van de diensten die deze gedachte hebben doorontwikkeld. Flattr is een soortgelijke dienst maar ook het grote PayPal heeft een onderdeel dat zich richt op kleine beloningen voor websites.

Typaldos heeft een ambitieus plan bedacht dat gericht is tegen het voornemen van de New York Times om alle content achter een betaalmuur te plaatsen. Haar aandacht gaat vooral uit naar de vele bloggers van de NYT, die in haar ogen altijd door iedereen bekeken zouden moeten kunnen worden.

“Stop the paywall, start kachingling”

Kachingle heeft daarom recentelijk de donatiemogelijkheden uitgebreid naar alle NYT-blogs. Voor 5 dollar per maand, het standaardbedrag voor een ‘Kachingler’, kan nu niet alleen daadwerkelijk financiële steun in de richting van de bloggers (of hun bazen) gaan, maar wordt volgens Typaldos ook een statement gemaakt: “Dat een echte online conversatie niet gebaseerd kan zijn op oude, versleten verdienmodellen.”

Een blik op het leaderboard, waar de status van de bijdragen wordt bijgehouden, leert dat er nog veel werk te verzetten is voordat NYT-ceo Janet Robinson van gedachten zal veranderen. Sympathiek is de actie zeker, maar daar zal het voorlopig wel bij blijven.

Tot slot een vraagje: hoe zou Kachingle (of een soortgelijk initiatief) werken in de Nederlandse blogosfeer? Zijn er al voorbeelden en wat is hun ervaring? Mijn gevoel zegt dat het een manier van waardering is die niet echt past in de Nederlandse cultuur. Maar ik kan natuurlijk ook gewoon de proef op de som nemen, door zelf een Kachingle-button te plaatsen. Waarbij duidelijk is dat elke eurocent die daarop binnenkomt, slechts gebruikt zal worden voor de verbetering van dit platform. Bijvoorbeeld door af en toe een gastblogger zijn opwachting te laten maken. Goed plan? Of kansloos?



// ]]>

UPDATE: Steve Outing, die vroeger advieswerk voor Kachingle heeft gedaan, ziet wel kansen voor Cynthia Typaldos en haar mensen. De New York Times heeft advocaten op haar afgestuurd en dat kan een buslading aan gratis publiciteit opleveren, zo schrijft hij op zijn weblog. “Maar de risico’s, met name financieel, zijn er natuurlijk ook.”
Intussen wil Typaldos van geen wijken weten. Ze publiceert elke stap op haar eigen weblog en verzamelt sympathisanten om haar heen. David vs Goliath is nog niet gespeeld. Het wachten is op de eerste NYT-blogger die het onderwerp oppikt.