Geen Nerd en toch op de Drupaljam

Foto (c) Bert Boerland

Weer een ervaring rijker. Heb voor veel verschillende publieken gestaan, maar nog nooit voor een zaal vol nerds. Drupal-nerds om precies te zijn. Tot vandaag dus. Vraag niet hoe, maar om een of andere reden had ik de eer om voor een paar honderd man (en een enkele verdwaalde vrouw) uit de open source wereld te mogen spreken.

Voor mij (aka ROOT@127.0.0.1) een uitgelezen kans om nader in te gaan op de zaken die de journalistiek kan leren van open source communities. Zoals: niche denken, fouten durven maken en vooral heel veel samenwerken. Ja, de journalistiek kan nog veel opsteken van de wereld van open source.

Na afloop was het de drupalclan trouwens wel duidelijk dat er ook omgekeerd kansen waren. Tenminste drie TMG-merken zijn momenteel bezig met ontwikkelingen op drupal (naast dichtbij ook Telegraaf en Sp!ts), dus er zit zeker beweging in de mediaburchten. Maar hoe pak je dat nou precies aan, wilde iemand nog weten. “Hoe zorgen we ervoor dat we niet tegen de muren van die oude mediaburchten kapotlopen?”

Een beetje tact kan daarbij helpen natuurlijk. Maar uiteindelijk geldt slechts één punt: overtuig je klant van de kwaliteit van je werk. Laat zien wat er mogelijk is met open source, laat voelen dat een totaal open platform misschien wel enger is dan het oude vertrouwde “eigen” systeem, is maar tegelijk ook heel kansrijk. Dat dus.

De presentatie van vandaag: