Het kan verkeren: dichtbij op papier

“Dichtbij wordt krant”, kopte Villamedia eerder deze week. Dat was wel even schrikken voor veel mensen. Zelfs voor sommige van onze eigen medewerkers:

Inderdaad, dichtbij gaat in papier. En ja, we hebben daar over nagedacht. En verwachten er veel van.

Frans Blok en Robert Luttik met de eerste dichtbij's op papier
Frans Blok en Robert Luttik met de eerste dichtbij’s op papier

Eerst even de feiten: deze week hebben 12 weekkranten die al binnen het TMG-concern (waartoe ook dichtbij.nl behoort) actief zijn, de naam Dichtbij gekregen. En niet alleen de naam trouwens, ook het concept. Die kranten worden elke week huis-aan-huis verspreid in Utrecht, Leidscherijn, Nieuwegein, Rotterdam (inclusief de hele Rijnmondregio) en Zoetermeer.

Wat hopen we ermee te bereiken? Bijvoorbeeld dit:

  • door een gezamenlijke marktbewerking print/online is er uiteindelijk voor beide kanten meer omzet te halen.
  • dichtbij krijgt een krachtig extra marketinginstrument (in al die gebieden elke week op de deurmat, daar kan geen reclamecampagne tegenop)
  • betere coordinatie in de verslaggeving en meer efficiëntie (web first, van daaruit 1x per week krant samenstellen), daardoor relatief meer verslaggevingscapaciteit. Redacties zitten naast elkaar, overleggen constant, vormen 1 team met gescheiden specialismen.
  • Bijdragen van bezoekers die online verschijnen (foto’s, filmpjes, agenda-items, artikelen) kunnen ook in de kranten mee, waardoor er meer relevante content in de krant komt.

Daarbij blijven de weekkranten trouwens hun eigen hoofdredacteur (Frans Blok) en salesmanager (Robert Luttik) houden, zeker ook omdat hun verantwoordelijkheid niet beperkt blijft tot de 12 genoemde titels: ze hebben er nog ongeveer 90 te koesteren.

Hoe de nieuwe situatie in de praktijk gaat rollen, valt natuurlijk nog even te bezien. Maar de eerste stappen zijn hoopvol, zeker ook waar het gaat om de gewenste logische samenhang tussen print en online. Als bewijs daarvan een mailwisseling van gisteren.

Donderdagochtend schreef communitymanager Jantine van den Hoven het volgende aan haar krantencollega:

De stelling staat sinds woensdagmorgen online en er hebben al 606 (!!!) mensen hun stem uitgebracht. Daarbij zijn er ook nog eens 19 (inhoudelijke) reacties!  Ik dacht eerst even dat er misschien een specifieke organisatie achter zat… maar nee, deze mensen komen op dit artikel via de ‘normale wegen’ zoals Telegraaf, Twitter, Facebook etc. Dan nog even ter vergelijking: de stelling staat er in Amstelveen net zo lang op en heeft ongeveer 300 stemmers. En dat terwijl we in Amstelveen al maanden een stelling hebben.

Kortom, tijd voor nieuwe borrels en taarten.

inmiddels al meer dan 700 stemmen...
inmiddels al meer dan 700 stemmen…

Het antwoord van de krant kwam snel daarna:

Mooi resultaat!!! Fantastisch!!! Kunnen we volgende week een hele lokale pagina maken over de stelling? Met linksboven interview met grote voorstander (voorzitter winkeliersvereniging o.i.d.) en rechtsboven grote tegenstander? En dan op onderste helft van de pagina een greep uit de reacties? Dan openen we de voorpagina met de uitslag van de stelling en verwijzen vervolgens naar de ‘extra’ pagina die we maken.

Waarop Jantine kon melden:

Eddie en ik hebben hier contact over, hij maakt een artikel en is daar al mensen voor aan het benaderen, een voor- en tegenstander. Ook komen er dan meningen vanaf de site bij. We willen ook nog een (algemene) Utrechtfoto-actie starten om wat meer foto’s van meeschrijvers te krijgen. En zo zijn er nog wel een miljoen ideeën…
De volgende krant wordt dus nog weer mooier!

Alle begrip voor de mensen die jaloers op mij en mijn baantje zijn 🙂