De internetjournalist leunt achterover

Jaap den Ouden: “Internet is liefde. Ik leun alleen maar achterover”

Dit platform heeft de overgangstijd tussen oud en nieuw als hoofdonderwerp. Traditionele media die hun best doen de digitale vaart der volkeren te volgen. Print, tv en radio worden online nieuwsbrengers. Jaap den Ouden, community manager van woerden.dichtbij.nl, is een van de pioniers. Dankzij zijn experimenten weten we inmiddels wat meer van de kansen en beperkingen van de “nieuwe journalistiek”. Wat daarbij leuk is – en leerzaam – is dat hij zijn eigen vallen en opstaan altijd deelt met zijn publiek. Hieronder een recent voorbeeld. Het startpunt is de aangename verbazing van een “meeschrijver” (een gastschrijver op woerden.dichtbij) over het overnemen van zijn artikel door het AD. 

Gastbijdrage door Jaap den Ouden

Crossquote:

Hallo Jaap,
Ik ben erg benieuwd om te horen hoe het stukje over WoerdenBloeit dat ik op jouw site WoerdenDichtbij plaatste in het AD terrecht komt (erg leuk hoor). Zoekt de courant dan op jouw site of geven jullie het door? Ik probeer het proces te begrijpen, zodat ik in de toekomst nog gerichter te werk kan gaan als ik activiteiten bekend wil maken.
groet, Marian van Vliet

Beste Marian, wij geven zelden iets door. Dat is niet nodig. De journalisten van het AD zitten de hele dag het internet te F5’en op onderwerpen voor hun krant om het nieuws van gisteren te duiden. Internet is vandaag, de krant is gisteren. Bij de televisie pluizen ze weer juist alle regionale kranten uit. Zo werkt de nieuwscyclus.

En daar is niets mis mee. Sterker nog: dat is precies de rol die Woerden.dichtbij probeert te hebben voor de meeschrijvers. Een doorgeefluik naar een groter publiek, misschien zelfs de krant of televisie.

De impact van internet
Maar vergeet niet dat de krant ook maar een beperkt bereik heeft en een nogal specifieke doelgroep. Uiteindelijk vinden artikelen op het internet hun eigen doelgroep. Door sociale media en Google. Woerden.dichtbij is daar een enorme kruiwagen voor. Door een artikel hier te plaatsen krijgt het een zogenaamde ‘ranking’ mee. Hier een voorbeeld: Google eens op ‘de beste schaker van Nederland‘. Nou dat is Erwin l’Ami natuurlijk niet, maar door hem een paar keer zo te noemen is hij het wel voor de belangrijkste zoekmachine.

Daarnaast bereikt via onze sociale media-kanalen jouw boodschap duizenden Woerdenaren op Twitter maar vooral Facebook.

Netwerk
Maar dat is eigenlijk nog maar bijzaak als je het vergelijkt wat de gebruikers van Woerden.dichtbij kunnen doen. De mensen die veel reageren, grillworst verdienen. Ze hebben vaak een enorm netwerk en zijn bereid dit in te zetten voor de goede zaak. Stel gewoon een vraag.

En ik? Ik leun alleen maar achterover. Internet is liefde.

Originele bijdrage op Woerden.dichtbij