Het Parool wijst de weg met gesponsorde onderzoeksjournalistiek

Zeer amuserend stukje onderzoeksjournalistiek vandaag in Het Parool. Op basis van verzamelde data uit de marathons van Rotterdam en Amsterdam kon de krant aantonen dat enkele (en mogelijk vele) marathonlopers grote delen van het parcours ongestraft hebben overgeslagen. Geen grote maatschappelijke misstand natuurlijk maar nogmaals: zeer amuserend. En belangrijker: een mooie manier om de mogelijkheden van datajournalistiek aan te tonen.

Henk van Ess, een van de drijvende krachten achter het Medialab van de Vereniging van Onderzoeksjournalisten en daarmee ook achter het onderzoek dat tot dit artikel leidde, is dan ook enthousiast. Zeker toen hij zag dat het stuk ook in New York niet onopgemerkt was gebleven.

Wat dankzij de aftiteling (zie foto bovenaan dit artikel) ook niet onopgemerkt bleef, is de sponsoring van het onderzoek dat leidde tot het verhaal.

“Dit data-onderzoek is (…) mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Pers”

Kranten zijn commerciële producten die hun omzet vooral halen uit inkomsten uit advertenties en abonnees. Daarnaast maken ze – incidenteel – gebruik van subsidies. Zichtbare sponsoring van afzonderlijke artikelen gebeurt echter zelden, zeker niet in betaalde kranten. Het meest in de buurt komen nog de reisverhalen die vaak “mede mogelijk gemaakt” worden door toeristenbureaus of reisorganisaties. Maar onderzoeksjournalistiek, dat is echt een grote stap verder.

En een zeer welkome. Onderzoeksjournalistiek is niet alleen maatschappelijk de meest belangrijke maar tegelijk ook de allerduurste tak van journalistiek. Als dit dankzij gerichte sponsoring een extra duwtje kan krijgen, is dat zeer toe te juichen. En niet alleen door een “natuurlijke” partner als het Stimuleringsfonds voor de Pers, maar door iedere geldschieter die het onderzoek zelf ongemoeid durft te laten.

Journalisten tonen nogal eens schroom voor dit soort directe financiële hulp. Ten onrechte. Het Parool heeft de weg gewezen, wie volgt?

UPDATE: Opvallend: een dag later, op 20 oktober 2012, laat Het Parool Edith Smit zeggen dat gesponsorde verhalen “weerstand en negatieve gevoelens” oproepen.