The Challenge: reinventing journalism

Jan Benedictus en ik mochten gisteren een masterclass geven voor een geselecteerde groep jonge journalistieke ondernemers. Jan maakte er een verslag van voor zijn weblog Publishr. Omdat het onzinnig is dubbel werk te verrichten – zeker als je het eens bent met de strekking van het verhaal – neem ik het hieronder met toestemming van de auteur over.

Gastbijdrage, door Jan Benedictus

Gister was ik aanwezig bij de kickoff van “The Challenge: Reinventing Journalism”. Dit is een door het Stimuleringsfonds voor de Pers ondersteunde serie masterclasses waarin 16 teams een innovatief journalistiek concept ontwikkelen en met elkaar de strijd aangaan voor de “Tegel van de Toekomst” prijs. Ik was erg onder de indruk van de voorstellen en de talenten van de deelnemers.

De deelnemers aan de Challenge zijn (bijna) afgestudeerden aan verschillende journalistieke opleidingen. Naast de prijs die er te winnen is, zullen uiteindelijk zullen drie van de concepten ondersteund gaan worden door het Stimuleringsfonds.

Zoals gezegd, was ik onder de indruk. Twee zaken vielen me op: de economische realiteitszin en de slagkracht van de deelnemers.

Verdienmodel
Terwijl de presentaties van de concepten voorbij trokken werd me duidelijk dat de nieuwe ‘journalist’ een realistische media-professional is. Het stereotype beeld van de journalist als een ideologisch gedreven schrijver die zich het liefst onttrekt aan de bedrijfskundige kant van uitgeven bleek gisteravond in ieder geval achterhaald. Duiding geven en kwaliteitsjournalistiek vormen weliswaar de kern van de meeste voorstellen, maar ik denk dat “verdienmodel” het meest gebruikte woord is geweest gisteravond. Dat een journalistiek product alleen maar bestaansrecht heeft als het tenminste zelf ‘zijn broek ophoudt’ zat tussen de oren: realistisch!

Slagkracht
Daarnaast viel mij op hoe makkelijk de deelnemers omschakelen van inhoud naar realisatie. Een groot deel van de concepten heeft “al een eerste ontwerp” uitgewerkt, heeft “alvast een site” online gebracht of een “eerste versie van de app” ontwikkeld. Het wordt mij duidelijk: de jonge media-professional kijkt niet op naar specialisten, maar heeft alle vaardigheden onder handbereik om een compleet uitgeefproduct te realiseren. Niet alleen plannen maken, maar direct aan de slag! Daarmee ontstaat een slagkracht die eerder doet denken aan online startups, dan aan bestaande mediapartijen.

Start-ups

Mijn conclusie is dat de nieuwe journalist een ondernemende media-professional is voor wie de toekomst niet meer perse binnen een media-onderneming ligt. Reinventing Journalism heeft daarmee de potentie een kweekvijver voor nieuwe online startups te worden.

De presentatie van Jan Benedictus:

 

En hieronder de presentatie die ik gaf: