Gastbijdrage: Journalisten, wees creatief!

Bomenkap Aalsterweg Eindhoven – het onderwerp kwam via Facebook in de media

(Gastbijdrage door Tim de Zeeuw)

Communicatieafdelingen van overheidsinstellingen en bedrijven proberen over het algemeen hun speerpunten zoveel mogelijk in de media te krijgen. Maar het nieuws is ook op andere manieren te verzamelen waardoor PR- en communicatieafdelingen omzeild kunnen worden. Het verzamelen van feiten en verhalen zou volgens mij namelijk meer op burgerniveau moeten worden uitgevoerd. Wat zeggen de burgers voor wie je schrijft? Waar lopen zij tegenaan bij bedrijven en de overheid? Dát zijn de onderwerpen waarover mensen graag lezen en ik denk dat door deze groepen te monitoren het nieuws uit je eigen doelgroep te halen valt.

De mogelijkheden om te zien wat je lezers bezighoudt zijn tegenwoordig legio. Persoonlijk heb ik erg goede ervaringen met sociale media als Twitter en Facebook. De berichten op Twitter zijn makkelijk te monitoren door het aanmaken van lijstjes waarin je twitteraars onderverdeelt. Uit een lijst met alle politiemensen en 112-fotografen in Noord-Brabant is bijvoorbeeld regelmatig nieuws te filteren. Hierdoor word je niet beperkt door wat de politiewoordvoering aan persberichten aanlevert. Deze woordvoering is namelijk duidelijk gestoeld op een bepaald soort PR-beleid. Het donkere dagen-offensief en de actie ‘Stop de Carnavalskraker’ (echt waar) zijn daar voorbeelden van. Ook komen veelplegers vaak aan bod, zelfs al hebben ze slechts een blik soep gestolen.
Door te monitoren wat politieagenten op straat en anderen zeggen op het gebied van 112-nieuws kun je als journalist dus een reëler beeld scheppen van wat er gebeurt in je gemeenschap qua criminaliteit in de samenleving.

Facebook

Dan Facebook. Een aardig voorbeeld is de kap van een groot aantal bomen aan de Aalsterweg te Eindhoven. Een buurtvereniging zet dit nieuws op Facebook middels een foto waarbij vermeld werd dat er bomen gekapt moesten worden ten bate van een nieuwe buslijn. Het nieuws werd na publicatie op Eindhoven Dichtbij opgepakt door Omroep Brabant en het Eindhovens Dagblad. Via Facebook pik je zo de meest actieve initiatiefnemers eruit en houd je makkelijk contact met ze. De projectorganisatie die de buslijn wil realiseren spreek je natuurlijk ook, maar meer om feiten te checken. Hun standpunt is namelijk duidelijk: die bomen moeten eruit voor een nieuwe buslijn. Zie hiervoor ook de volgende links (in chronologische volgorde):

Artikel 1

Artikel 2

Artikel 3

Artikel 4

Artikel 5

Verder zou ik willen pleiten voor een concept, zoals bij Dichtbij.nl, waarbij mensen zelf hun eigen artikelen kunnen publiceren. Dat neemt een hoop werk uit handen van de journalist (denk aan aankondigingen, sfeerverslagen, fotoreportages etc). Ingestuurde persberichten van lokale evenementen kunnen rekenen op een mailtje met het antwoord dat het erg makkelijk is het bericht zelf te plaatsen. In Eindhoven gaat fotograaf Peter Tops vaak de hort op om verslagjes met foto’s te maken van Eindhovense evenementen. Een van onze andere meeschrijvers heeft een aantal prachtige fotoreportages gemaakt van onder meer Brabant Open Air, een tatoeagefestival en Speedfest (ook hier).

In tijden van bezuinigingen lijken de kranten vooral te zuchten en te steunen onder het nieuwe credo meer doen met minder mensen. Het is ook begrijpelijk, wanneer je nog geen twintig jaar geleden het advertentiegeld nog binnen zag stromen. Maar dat is niet meer het geval. Wat doe je dan? Wees creatief met de middelen die je hebt, maar stop met het idee te verspreiden dat de journalistiek gedoemd is te mislukken. We hebben nog zóveel goede journalisten rondlopen die op nieuwe manieren hun verhalen schrijven, die zich keihard inzetten om zich nog te laten gelden als waakhond van de democratie. Natuurlijk is er minder geld en was vroeger alles beter, maar nu is het tijd om met z’n allen te kijken naar oplossingen. En die zijn er.

Verdere bronnen:

Trailer Black & White and Dead All Over:

Recensie Black & White and Dead All Over: 

Nick Davies – Flat Earth News

Stimuleringsfonds voor de pers – Gevaarlijk Spel

Niemanlab.org (website over journalistiek van Harvard) – Interview met Dichtbij.nl-hoofdredacteur Bart Brouwers.

Gastblogger Tim de Zeeuw werkt voor dichtbij.nl in Eindhoven; deze bijdrage is een bewerking van een visie die hij schreef voor de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg.