Kiest u maar: Breaking News – of goede journalistiek?

Wat een statement van de tv-zender WDRB in Louisville! Door opzichtig afstand te nemen van de term “breaking news”, omdat het slechts een PR-term zou zijn, haalt het station zelf een PR-stunt van jewelste uit.

Nee, die conclusie is te makkelijk.

Natuurlijk heeft de maker van het filmpje “Don’t fall for the “Breaking News” gimmick” vooraf wel gedacht aan het effect dat zo’n boodschap teweeg zou kunnen brengen, maar de boodschap is oprecht. Misschien nog niet zozeer vanwege de video zelf, maar wel door de twee contracten die eraan gekoppeld werden.

In het “contract with our viewers” doet WDRB, een affiliate van FOX, de interne richtlijnen uit de doeken waar het gaat om journalistieke grondregels. Een soort gedragscode, maar dan veel moderner en toegespitster op de huidige omstandigheden dan de codes die we normaal gesproken gewend zijn.

Nog opvallender is misschien wel het “contract with our advertisers” waarin WDRB duidelijk maakt dat er pas een wenselijk resultaat is als zowel zender als adverteerder er beter van wordt.

Geen breaking news meer; het heeft veel weg van de “Race om de tweede plaats” waar we het eerder op deze plek over hadden.