Volkskrant wordt 100% deelbaar

(Update over Telegraaf.nl onder aan dit bericht)

Goed nieuws van de Persgroep. Online-hoofdredacteur Laurens Verhagen liet gisteren weten dat de nieuwe site van de Volkskrant het delen van alle content centraal gaat stellen. Het kan nog een paar maanden duren, maar Verhagen zelf zei al “niet te kunnen wachten” tot het moment daar is. Of de andere Persgroep-titels daarna deze stap ook gaan zetten, hangt volgens Verhagen af van de ervaringen met de Volkskrant. Maar hoe dan ook, “delen moet gestimuleerd worden”.

Juist op de dag dat bekend werd dat dagblad Trouw (ook Persgroep) een rekening van 261 euro uitdeelde aan een universitair medewerker die artikelen kopieerde voor gebruik door zijn studenten, is dit opvallend nieuws. En Verhagen gunt zichzelf weinig ruimte om terug te krabbelen. Abonnees mogen alles wat ze zien verder verspreiden, zowel dat wat online verschijnt als wat in print staat. “Alles komt online en wordt deelbaar. (…) Dat is het idee ja. Abonnees zijn de beste ambassadeurs. Perfecte marketing.”

Ook voor het gevolg is Verhagen niet bang. Niet-abonnees kunnen dus alles wat die abonnees gedeeld hebben, gratis lezen, zij het dat Verhagen nog wel puzzelt op de gedachte om daar wellicht een grens aan te stellen.

Persgroep-uitgever Christian van Thillo heeft zich in het verleden vaak een fel tegenstander getoond van het gratis verspreiden van journalistieke content. Alleen al het benoemen van Laurens Verhagen (oud-hoofdredacteur van nu.nl) tot online-hoofdredacteur van zijn kwaliteitstitels Volkskrant, Trouw en De Morgen, was daarom een dappere stap. Blijkbaar geniet Verhagen nog steeds het volle vertrouwen, want anders was een initiatief als dit niet mogelijk geweest.

Tegenstanders van makkelijke deelbaarheid zullen er – niet alleen binnen de Persgroep – trouwens nog voldoende zijn. Vooral het argument dat dit het bestaande businessmodel aantast, zal weer vaak gehoord worden. Maar voor de journalistiek (en daarmee voor een goed geïnformeerde maatschappij) is dit inititatief zonder meer lovenswaardig.

De aanleiding voor Verhagens onthullingen was trouwens al even opmerkelijk. In een stuk op de opiniepagina van zijn eigen krant sprak columnist Walther Ploos van Amstel er gisteren schande van dat hij een rekening (261 euro) had gekregen voor het doorkopiëren van een krantenartikel. Print-hoofdredacteur Philippe Remarque was er als de kippen bij om te zeggen dat het niet om zijn krant, maar om de collega’s van Trouw ging. Verhagen deed daar vervolgens nog een flinke schep bovenop.

En sinds gisteren is Laurens Verhagen niet meer de enige die niet kan wachten op het resultaat van zijn besluit.

Update: Bij deTelegraaf is het ook nu al mogelijk om alle artikelen online te delen met niet-abonnees. Social media manager Gonnie Spijkstra: “Een abonnee kan met onze krantenapp elk artikel delen via bijvoorbeeld twitter.  Elke niet-abonnee kan het vervolgens gewoon lezen.”