De lol van de crowdfunder: Newsfreed

Congratulations! De meeste mails die zo beginnen hebben een hoog spam-gehalte, maar deze was het waard om toch even goed te lezen. De felicitaties komen van RocketHub, een crowdfunding platform uit New York. Maanden geleden had ik een keer een bedrag gedoneerd aan Newsfreed, een journalistieke startup uit Londen. En vandaag heeft RocketHub het project officieel “geslaagd” verklaard, waardoor Newsfreed dus kan beginnen.

Newsfreed is het initiatief van twee net afgestudeerde journalisten van de City University in Londen. Laura Secorun and Michele Teodori begonnen ermee omdat “too many important stories go unreported every day“. Newsfreed wil de makers van die verhalen en hun publiek rechtstreeks bij elkaar brengen. Simpel gezegd: een burger vraagt zich af hoe iets zit, een journalist zoekt dat uit en maakt er een verslag van. De burger betaalt de journalist rechtstreeks voor die dienst.

Of het gaat lukken is zeer de vraag natuurlijk. Want hoe simpel het concept ook klinkt, er is nogal wat nodig om het systeem in gang te zetten. Maar wat geweldig is, is dat twee jonge journalisten het pessimisme van zich af schudden en gewoon serieus met hun ambitie aan de slag gaan. In een interview met St John Street News zegt Secorun daarover:

“We were tired of the pessimistic attitude towards journalism within the industry. At one point we realised that we had to stop hoping and wishing that someone else would make the necessary changes and we thought ‘Why not try ourselves?’”

De hele crowdfunding heeft ze tot nu toe ruim 2000 dollar opgeleverd, dat lijkt nauwelijks genoeg voor een serieuze start. Het kan Secorun en Teodori niet uit het veld slaan. En eerlijk is eerlijk, ook ik werd bijzonder vrolijk van het nieuws dat het project van start kan. Als cofunder voelt zo’n mijlpaal immers ook een beetje als een persoonlijke overwinning.

Crowdfunding

Crowdfunding kan een sterk wapen zijn in de race om financiering. Beroemdste Nederlandse crowdfundingproject in de media is ongetwijfeld De Correspondent. Zonder ook nog maar een letter gepubliceerd te hebben, kreeg initiatiefnemer Rob Wijnberg het met een paar opvallende tv-optredens voor elkaar om 19.000 Nederlanders elk 60 euro naar hem te laten overmaken. Daarmee ging hij begin dit jaar aan de slag om zijn online medium van de grond te trekken.

Ronald Kleverlaan is binnen Europa de expert op het gebied van crowdfunden. Volgens hem moet een project in elk geval aan een aantal voorwaarden voldoen om een succes te kunnen worden:

  • kies voor een platform waarop jouw potentiële donateurs ook actief zijn,
  • er moet passie in het project zitten, zodat het publiek je een succesje wel gunt,
  • het publiek moet volledig betrokken worden bij de invulling én de verbetering van het plan; blijf daarover dan ook communiceren,
  • zorg voor een concreet, “tastbaar” en vooral haalbaar doel,
  • stel een maximale tijd in voor het ophalen van het geld, bijvoorbeeld drie maanden,
  • zorg voor een leuke beloning, die past binnen het project dat gesteund moet worden; communiceer die beloning ook vooraf.