Hyperlokale pushdienst van Google Now kan uitgevers helpen

Actieve gebruikers van Google Now kunnen zich nauwelijks voorstellen hoe de wereld er vóór Now uitzag. Ok, laat ik voor mezelf spreken: heerlijk hoe deze dienst mij 24 uur per dag laat zien wat voor interessants er now voor mij te halen valt in mijn directe omgeving, in mijn behoeften van dit moment of in mijn interesses. Now weet wie ik ben, waar ik ben en hoe laat het is – en baseert alle geboden diensten op die drie elementen.

Now geeft mij via mijn smartphone basisinformatie over het weer en het verkeer in mijn directe omgeving, maar dat doen meer diensten natuurlijk. Bijzonder is wel dat Google het pusht (ik hoef er niet om te vragen) en de informatie direct relateert aan mijn huidige én verwachte behoeften. Elke werkdag rond 18 uur laat Now mij bijvoorbeeld zien hoe druk het is op de A2, wetende dat dat de snelste weg naar huis is.

Als ik niet thuis of op mijn werk ben (Google Now weet dat, zonder mij ooit gevraagd te hebben waar thuis of werk is), geeft het mij toeristische informatie en als ik in het buitenland ben direct ook een vertaalservice. Mijn laatste zoektermen zijn zichtbaar (op welk apparaat ik die ook heb ingetoetst) en als daar een locatie tussen staat zie ik direct de kortste route ernaartoe. Of de snelste treinreis.

Now weet zelfs wat ik van plan ben. Een virtuele blik op mijn agenda is genoeg om mij te waarschuwen als het tijd is om naar een volgende afspraak te vertrekken. En als daar bijvoorbeeld een vliegreis voor nodig is, of een toegangsbewijs, haalt Now alvast het benodigde document uit mijn gmail.

Dat is natuurlijk allemaal al hartstikke tof, maar ik moet me wel heel erg sterk vergissen of het wordt de komende tijd nog veel mooier. Bijvoorbeeld via de nieuwe functionaliteiten in de Moto X (video-uitleg). Enkele recente uitbreidingen (die waarschijnlijk alleen nog maar in een nieuwere android-versie beschikbaar zijn, ik zie ze althans nog niet) beloven alvast nog wat meer contextuele informatie: mijn muziekkeuze, toelichting bij mijn favoriete tv-programma’s en waarschuwingen als ik een zaak voorbij wandel waarvan ik een aanbieding heb gekregen. Die aanbiedingen komen al dichter in de buurt van waar “location based services” voor zijn bedoeld dan welke aanbiedingen-app dan ook op dit moment.

De truc zit ‘m wederom in het push-element. Google weet wat ik wil en waarschuwt mij wanneer het gepast is. In de allereerste presentaties die ik gaf over mijn plannen rond dichtbij.nl – nu ruim drie jaar geleden – was dit al een belangrijk element. Bij dichtbij zijn we er helaas tot op heden nog niet in geslaagd location based services goed te implementeren – maar we blijven er mee experimenteren tot we de juiste sleutels gevonden hebben.

Over “dichtbij” gesproken: afgelopen week werd bekend dat Google ook aan het testen is met (hyper)lokaal nieuws als onderdeel van Now. In feite brengt Google hiermee de oude lokale variant voor Google News van pull naar push. En eerlijk is eerlijk: dat is volkomen logisch. Het past niet alleen goed in het concept van Now, het versterkt ook nog eens de eerder toegevoegde elementen daarbinnen.

Tegenover Quartz legde Johanna Wright, vice president of “search and assist” bij Google, uit waarom deze hyperlocal news card zo nuttig is.”It teaches me things about my neighborhood. For example, I found out Miss Mexico came to my son’s school, I saw that the local Chipotle was giving out burritos, and someone was stabbed in the park near my house. It’s very, very targeted to you and your interests.

Inderdaad, dat zijn allemaal onderwerpen die dichtbij ook zou (willen) brengen. En daarmee komt onherroepelijk de vraag of Google Now als een concurrent voor lokale nieuwssites moet worden gezien. Het antwoord is simpel: natuurlijk niet. De een (Google) kan niet zonder de ander, de ander (de uitgever) heeft veel baat bij de een. Google Now is, net als Google News, afhankelijk van goede content van derden. Van platforms als dichtbij dus. Google maakt zelf helemaal niets (althans, geen content in de traditionele zin) maar is wel beregoed in het scrapen en aggregeren van alles dat relevant is. En voegt er iets aan toe waar traditionele uitgevers (dichtbij incluis) niet zo sterk in zijn gebleken: het koppelen van de juiste informatie aan het juiste publiek en het juiste moment.

En hoe logisch die samenwerking tussen uitgevers en Google ook lijkt, er is tot op de dag van vandaag zo’n scherp debat over de voor- en nadelen hiervan dat we de samenwerking zelf helaas uit het oog zijn verloren. Het is een achterhoedegevecht. Google doet dingen die uitgevers niet kunnen of niet goed genoeg kunnen. En uitgevers hebben kwaliteiten waar Google niet aan kan tippen. Meer specifiek: ze hebben content die Google nodig heeft om diensten als News en Now te laten functioneren.

Natuurlijk kunnen we jarenlange debatten gaan voeren over de vraag wie in dat spel de meeste waarde biedt (de producent van content of de bedenker van diensten rondom die content), maar slimmer is het om beide waarden bij elkaar te brengen en samen de vruchten ervan te plukken. Dat geldt dus ook voor dichtbij en een (toekomstige) hyperlokale invulling van Google Now. Zolang dichtbij (of welke andere uitgever dan ook) zelf niet in staat is om er een vanzelfsprekende push-service aan te koppelen, doet het er goed aan om mee te liften op de kwaliteiten van Google News en (straks) Google Now.

Laat hyperlocal Now maar komen. En snel een beetje!