Over Media in een Staat van Overgang

De zin die geen enkele krantenuitgever wil uitspreken

Posted on | August 6, 2013 | Comments

Donald Graham op http://www.washingtonpost.com/national/letter-from-donald-graham-on-sale-of-the-post/2013/08/05/3e6642e0-fe0f-11e2-9711-3708310f6f4d_story.html

Donald Graham sprak gisteren de zin uit die de meeste krantenuitgevers zichzelf slechts in hun nachtmerries horen uitspreken: “The newspaper business continued to bring up questions to which we have no answers.” De Washington Post bestaat sinds 1877, de familie Graham heeft er al driekwart eeuw een doorslaggevende vinger in de pap, maar al die ervaring blijkt ze op dit moment geen snars meer te helpen.

En dus werd the Post gisteren verkocht aan Amazon-oprichter Jeffrey Bezos.

The newspaper business continued to bring up questions to which we have no answers.

Het vergt niet alleen realiteitszin en visie, maar ook de nodige lef om even te stoppen met te doen alsof die traditie van anderhalve eeuw genoeg is om de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien. Donald Graham slaagde er gisteren wonderwel in.

Our revenues had declined seven years in a row. We had innovated, and to my critical eye our innovations had been quite successful in audience and in quality, but they hadn’t made up for the revenue decline. Our answer had to be cost cuts, and we knew there was a limit to that. We were certain the paper would survive under our ownership, but we wanted it to do more than that. We wanted it to succeed.

Waar het naar toe gaat met koper Jeffrey Bezos is voer voor veel speculaties. Heel veel speculaties.

Wat voor Nederland echter interessant is, is de vraag wanneer de eerste vaderlandse Graham de zin gaat uitspreken die geen enkele uitgever zichzelf graag hoort zeggen: “Sorry jongens, maar de tijden zijn veranderd, we hebben geen idee waar het naar toe gaat en laten deze business dus aan mensen met meer verstand van zaken.”

  • Sociale media






  • Op Facebook

  • Op Twitter