Google steekt ruim 150 miljoen in “Digital News Initiative” – NRC doet mee

NRC Media is een van de acht uitgevers die met Google het Digital News Initiative opzet. NRC is de enige Nederlandse uitgever die meedoet. Google zegt met het initiatief uitgevers via innovaties steun te willen bieden bij hun journalistieke processen. Het uiteindelijke doel is een levensvatbaar nieuws-ecosysteem te helpen ontwikkelen en innovaties in de digitale journalistiek te promoten. Daarvoor is volgens Google een betere dialoog noodzakelijk tussen tech en nieuws. Google steekt de komende drie jaar telkens 50 miljoen in het project. Dat wil het bedrijf morgen – 28 april – bekendmaken.

Google ontkent dat het initiatief een reactie is op de recente (nieuwe) aanval van de Europese Unie op het bedrijf. De EU onderzoekt momenteel of Google zijn machtspositie als zoekmachine niet misbruikt door “eigen” zoekresultaten te bevoordelen boven die van derden. Nieuws (Google News) valt niet binnen dit onderzoek, maar ook op dat gebied heeft Google recentelijk nogal wat kritiek gekregen van Europese uitgevers. Volgens Google lopen de voorbereidingen voor DNI al sinds afgelopen zomer.

Carlo D’Asaro Biondo, die Googles afdeling Strategic Relationships in Europe leidt, is ervan overtuigd dat het internet enorme kansen biedt voor journalistieke hoogstandjes. Maar:

“But there are also legitimate questions about how high quality journalism can be sustained in the digital age. Through the Digital News Initiative, Google will work hand in hand with news publishers and journalism organisations to help develop more sustainable models for news. This is just the beginning and we invite others to join us.”

De focus van DNI is drieledig:

1 Product development

Er komt een “product working group” met deelnemers van Google en de aangesloten uitgevers, die gaat zoeken naar nieuwe manieren om omzet en bereik te verhogen en bezoekers meer betrokken te krijgen bij het product.

2 Ondersteunen van innovaties

Google steekt jaarlijks 50 miljoen in het stimuleren van innovaties die samen met de uitgevers (en andere nieuws-ondernemers) worden bedacht. Iedereen die zich bezighoudt met digitale journalistiek kan daar aanspraak op maken; Google komt binnenkort met een site met aanmeldformulieren.

3 Training en onderzoek

Bovenop die 150 miljoen voor innovaties, investeert Google ook in training en onderzoek. In Parijs, Hamburg en Londen komen nieuwe trainingscentra en daarnaast krijgen bestaande instellingen als het European Journalism Centre, het Global Editors Network, Hackers/Hackers en the Center for Investigative Reporting ook steun. Bovendien wil Google beurzen geven aan onderzoekers op het gebied van computer­assisted reporting, crowd­sourcing information en data­driven insights. Ook nu al heeft Google een Europees beurzenstelsel.