NYTimes en e52, zelfde gedachte, andere schaal: Virtual Reality

Het gebeurt niet zo vaak dat je jezelf kunt vergelijken met de groten der aarde. Maar deze kans is te mooi om te laten liggen. Juist op het moment dat de nieuwe e52 van de drukker komt en iedereen op de achterpagina kan lezen dat we al onze leden bij het volgende nummer een VR-bril cadeau gaan doen, komt dit bericht binnen: de New York Times gaat al haar abonnees zo’n zelfde bril geven. Wij zeggen: tof plan.

Ok, bij deze constatering houdt de vergelijking wel zo’n beetje op. Want waar de NY Times een miljoen brillen denkt te gaan verspreiden, blijft dat aantal bij ons vooralsnog hangen op zo’n 200. Tenzij de actie natuurlijk leidt tot een onvoorziene aanwas van leden, maar daar gaan we vooralsnog maar even niet van uit. (CLAIMER/DISCLAIMER: WORD HIER LID). En het project waarmee de NY Times de brillenactie begeleidt is – eerlijk is eerlijk – wel van een iets andere orde dan dat van ons.

The New York Times Magazine will release a new virtual reality film, called “The Displaced,” about children uprooted by war. It can be watched with the cardboard viewers. Dean Baquet, the executive editor of The Times, said the magazine “has created the first critical, serious piece of journalism using virtual reality, to shed light on one of the most dire humanitarian crises of our lifetime.”

Zo, dat is ambitieus. Bij e52 zijn we al trots dat we de brillen kunnen voorzien van een reeks fotoreportages in 360graden 3D en zo’n 15 videoreportages. Een deel daarvan is nu al zichtbaar op onze site, maar kunnen pas echt “genoten” worden met de bril. De e52-actie vindt plaats met onze partners van VRMaster, die een eigen versie van de Google Cardboard hebben geproduceerd.

We willen ons dus niet serieus vergelijken met de NY Times, maar zijn desondanks trots dat we als beginnend journalistiek bedrijf mee kunnen bewegen met de journalistieke experimenten die nodig zijn om ons vak door te ontwikkelen. Want zo is ons hele VR-project ontstaan: we weten niet hoe (dat gaan we onderweg wel ontdekken), maar we weten we zeker dát Virtual Reality van toegevoegde waarde zal zijn voor de journalistieke gereedschapskist. Nee, we hebben geen idee of die kartonnen brillen daarbij het verschil gaan maken (zien we elkaar al in de kroeg zitten met zo’n moderne viewmaster voor de ogen? Hm…), maar we weten wel dat voorlopig niet iedereen een Oculus Rift zal kunnen aanschaffen. Die afwegingen bij elkaar maakt het interessant genoeg om ermee aan de slag te gaan.

Jeroen van de Nieuwenhof was de eerste die met de Ricoh Theta-camera op stap kon, deze week is het aan Bob Munten om – tijdens de Dutch Design Week, te laten zien wat er zoal mogelijk is. We staan aan het begin van het traject en weten nu al dat we over een paar maanden lachen om wat we nu voor elkaar krijgen. Maar ondertussen koesteren we dit moment: we doen het toch maar, net als de Times.

The magazine’s editor, Jake Silverstein, said, “The power of VR is that it gives the viewer a unique sense of empathic connection to people and events.” It has huge potential, he said, to help bring viewers news and stories from the most inaccessible places.

Inderdaad, een huge potential. En nog een lange weg te gaan om dat er helemaal uit te krijgen. Ook Hans Jaap Melissen heeft dat begrepen. Journalistieke ideeën voor behandeling in 360VR zijn van harte welkom!

Hier enkele van onze eerdere publicaties in 360 graden VR:

Dutch Design Week (video)

Dutch Design Week (video)

Dutch Design Week (foto)

Huldiging kampioenschap PSV (foto)