Googles Digital News Initiative gaat 150 miljoen verdelen

Een pot van 150 miljoen staat klaar voor journalistieke vernieuwing in Europa. Niet alleen gevestigde nieuwsorganisaties kunnen er aanspraak op maken, maar iedereen die zich bezighoudt met nieuwsverslaggeving in Europa. En hoewel Google het geld beschikbaar stelt, hoeven de projecten geen gebruik te maken van Google-diensten.

Vandaag maakte Madhav Chinnappa, Head of Strategic Relations, News and Publishers van Google de details bekend. “Dit samenwerkingsverband met elf Europese nieuwsorganisaties heeft ten doel om kwalitatief hoogwaardige journalistiek te bevorderen door middel van technologie en innovatie. Sinds de introductie van het Digital News Initiative hebben zich al meer dan honderd organisaties aangemeld voor deelname. Maar vanaf vandaag staat het DNI Innovation Fund echt open voor aanmeldingen.”

Het fonds wil, aldus Chinappa, “een nieuwe manier van denken” stimuleren, die vanuit elk onderdeel van het nieuws-ecosysteem kan komen, om nieuwsorganisaties van alle omvang de ruimte te bieden om nieuwe ideeën uit te proberen. De €150 miljoen die hiervoor is uitgetrokken wordt in de komende drie jaar beschikbaar gesteld. Jaarlijks worden er minimaal twee aanmeldingsrondes georganiseerd. De eerste sluit op 4 december.

Projecten

Google zoekt naar projecten “die blijk geven van een nieuwe benadering van digitale journalistiek.” Chinappa laat in het midden over welke vorm van innovatie het zou moeten gaan. “We willen het zo open mogelijk houden. Het zou bijvoorbeeld kunnen gaan om projecten rond nieuwe verdienmodellen of rond een verandering in de manier waarop consumenten digitaal nieuws tot zich nemen. De projecten kunnen zo experimenteel zijn als maar kan, zolang ze maar een sterk digitaal gehalte hebben. Het is geen vereiste om gebruik te maken van producten van Google. Succesvolle projecten dragen bij aan oorspronkelijke digitale journalistiek en het duurzame succes van de nieuwsbranche.”

Op de Digital News Initiative-website staan de criteria en voorwaarden voor deelname. De eerste selectie van projecten wordt uitgevoerd door “een projectteam dat bestaat uit ervaren kopstukken uit de nieuwssector en medewerkers van Google”. Hun namen komen op de site.