Nieuwe Challenge-masterclasses in de maak: welke mag niet ontbreken?

The Challenge is een jaarlijkse wedstrijd, gericht op het vernieuwen van de journalistiek. Ben jij derde- of vierdejaars, master-student of net afgestudeerd en heb je een idee waarmee je de journalistiek vooruit kan helpen, dan moet je zeker meedoen. Tijdens tien masterclasses ga je samen met experts uit de journalistiek en het bedrijfsleven aan de slag met je idee en maak je dit steeds concreter. Je leert over verdienmodellen, marketing en presenteren, maar gaat ook zelf op pad om bijvoorbeeld je aannames te testen.

Help jij mee de journalistiek te vernieuwen? Doe mee aan The Challenge en maak kans op 20.000 euro om je droom te verwezenlijken.

Tijdens de masterclasses maak je van je idee een concept, dat je uiteindelijk presenteert tijdens de finale. Maar niet iedereen haalt die finale. Na elke masterclass valt er een team af, waarna er zes finalisten overblijven. Tijdens de finale winnen drie teams ieder een subsidie van 20.000 euro om hun eigen journalistieke start-up op te zetten en we regelen een jaar lang huisvesting voor je.

Welke workshop of masterclass mag niet ontbreken? 

De masterclasses starten begin januari en zijn wekelijks op dinsdagavond. Tijdens de masterclasses werk je met het businessmodel canvas en de lean start-up methode, leer je over marketing en productontwikkeling en krijg je presentatietrainingen. Elke week van een andere expert uit de praktijk. We zijn volop bezig met de invulling van het programma, maar ideeën daarover zijn natuurlijk meer dan welkom. Welke workshop of masterclass mag niet ontbreken in het programma? Welke journalistiek ondernemer zou zeker een keer langs moeten komen op een van de dinsdagavonden om zijn of haar ervaring met de kandidaten te delen?

Journalistiek, design, programmeren…

De Challenge is bedoeld om de journalistiek vooruit te helpen. Maar dat wil niet zeggen dat alleen journalisten eraan kunnen meedoen. Journalistieke kennis is handig, maar een goed team bestaat uit meer dan alleen journalisten. Ook kennis van design en programmeren is waardevol voor een start-up. Een Challenge-team bestaat uit minimaal twee personen. Heb je wel een idee, maar nog geen team, kom dan vooral naar The Challenge Hackathon, eind november. Meer daarover volgt snel. Ook kandidaten die wel al precies weten wat ze willen, zijn daar trouwens welkom.

Heb je je idee al helemaal vormgegeven? Schrijf je dan hier in – en laat me snel weten welke workshops of masterclasses je echt onmisbaar zou vinden.