DUIC presenteert twee kranten en een app

Een beetje jaloersmakend is het wel, maar dan volledig positief bedoeld: tegen alle trends in komt De Utrechtse Internet Courant (DUIC) vandaag met een eigen krant (oplage 145.000) en een app die in samenwerking met Blendle-oprichter Marten Blankesteijn werd gemaakt. En als slagroom op de taart kondigden uitgevers Joris Daalhuisen en Martijn Rademakers vanavond ook aan met een Rotterdamse krant te komen: Nieuwspeper.

Dat daarbij samengewerkt wordt met Holland Media Combinatie (de complete directie was aanwezig op het DUIC-feestje) en voor dat alles ook wat HMC-publicaties moesten sneuvelen, daar werd tijdens de viering van deze belangrijke mijlpaal niet veel aandacht besteed. Begrijpelijk, want hoe je het ook wendt of keert: de nieuwe uitingen in Utrecht zijn alleen al op grond van de positie die DUIC de afgelopen jaren heeft opgebouwd interessante en kansrijke toevoegingen. Met 32 adverteerders op 36 tabloidpagina’s lijkt de eerste krant ook commercieel een schot in de roos.

DUIC is er de afgelopen jaren in geslaagd om een stabiele nieuwsfactor in Utrecht te worden, een volwaardige journalistieke speler die niet onderdoet (integendeel) voor traditionele spelers als Utrechts Nieuwsblad (AD) en RTVUtrecht. Met een rake combinatie van eigen nieuws, de noodzakelijke 112-berichten en heel veel menselijke items brengt DUIC journalistiek zoals het ooit is uitgevonden. Niet te arrogant voor het kleine werk maar zeker ook niet te bang voor het grote. En dat alles wordt omlijst door activiteiten die het geheel tot een echte community hebben gemaakt.

De DUIC Krant krijgt een focus op lifestyle- en achtergrondverhalen en de betekenis van het nieuws vanuit Utrechts perspectief, zo melden de uitgevers op hun eigen platform. “Deze magazine-achtige printeditie rekent af met het beeld van het lokale sufferdje, zoals veel mensen een gratis lokale krant nog noemen”, zegt Joris Daalhuisen. “De DUIC App levert relevante, hyperlokale informatie – denk daarbij niet alleen aan algemeen nieuws op wijk- en straatniveau, over festivals, muziekvoorstellingen en films, maar ook nuttige informatie van gemeentelijke instanties. De gebruiker geeft zelf aan of hij bijvoorbeeld pushberichten wil ontvangen als er vergunningen worden aangevraagd, woningen te koop worden gezet of meldingen zijn van 112.”