6 studenten. 6 thema’s. 1 CLOU.

De eerste zes studenten van de Master Journalistiek van de Rijksuniversiteit Groningen zijn begonnen aan de ‘profilering online’. En we doen meteen iets bijzonders. De zes gaan, elk via een eigen thema, aan de slag met onderwerpen die van belang zijn in de belevingswereld van jongeren tot pakweg 35 jaar. Dat doen ze door heel goed gebruik te maken van de mogelijkheden van de online journalistiek, met een nadruk op alles wat zich in en rond social media afspeelt. Het merk waaronder dat alles gebeurt is “CLOU” – want dat is wat ze willen bereiken: de clou van elk onderwerp ontrafelen.

Ze krijgen daarbij niet alleen de normale begeleiding van de opleiding, maar ook dagelijks van een groep journalistieke professionals. Wie precies? Volg de vorderingen van de zes studenten en je komt er vanzelf achter welk beroemd mediahuis zich hieraan verbonden heeft. Wij bij de Rijksuniversiteit zijn er in elk geval erg blij mee.

De zes studenten stellen zichzelf en hun thema’s alvast even voor:

De studenten leggen op Facebook alvast uit wat er verwacht kan worden:

“De verhalen zullen heel verschillend zijn, maar ze hebben één ding gemeen: ze vertellen jou de clou van een onderwerp. Ze zorgen ervoor dat jij een onderwerp beter begrijpt zodat we jouw wereld kunnen verrijken en misschien wel dat je uit jouw comfortabele filterbubbel kunt stappen!”

De verhalen zullen – geheel volgens de mogelijkheden van Facebook, Instagram, Youtube, en Twitter – in brokken verteld worden. Nu eens met een oproep, dan weer via een interviewfragment en soms ook met een prikkelende stelling. Aan het einde van de projectperiode komt dat alles bij elkaar in een “scrolly”, een multimediaverhaal op het eigen platform van Clou. Dat misschien ook na deze projectperiode nog zal blijven voortbestaan.

Om dat allemaal goed te laten verlopen hebben de studenten wel ook nog een verzoek:

“Omdat het een experiment is, zijn we erg benieuwd naar jullie mening. Deel de verhalen dus niet alleen, maar reageer er ook op, zodat wij Clou in de toekomst steeds beter kunnen maken!”

Ik denk dat het de moeite waard is om dit zestal de komende weken goed te volgen. En ze van je commentaar te voorzien!